neděle 9. prosince 2012

Tvarohový dort s ovocným želé

laskominyodmaryny

laskominyodmaryny

Pro jednoho malého oslavence, který má rád nepečené tvarohové a jogurtové dorty s ovocem. Jako základ jsem použila korpus z piškotového ořechového těsta, ale můžete jej klidně vynechat a dort u dělat jen z tvarohové a želé vrstvy. Tak vše nejlepší Vojto a taky Cyrdo! Snad Vám chutnal.

Ořechový korpus
3 vejce
80 g moučkového cukru
75 g polohrubé mouky
60 g mletých ořechů
50 g bílé čokolády

Bílky oddělíme od žloutků. Mouku prosejeme s ořechy. Z bílků ušleháme tuhý sníh, po lžících do něj přidáváme za stálého šlehání moučkový cukr. Po ušlehání by měla být bílková směs hladká a lesklá. Postupně do něj zašleháme žloutky jeden po druhém. Dortovou formu o průměru 28 cm vymažeme dobře máslem a vysypeme hrubou moukou. Těsto do ní přelijeme, uhladíme a pečeme 20 minut v troubě vyhřáté na 180°C. Upečený korpus necháme vychladnout na roštu. Bílou čokoládu rozpustíme ve vodní lázni a potřeme jí vrchní stranu korpusu. Na boky formy přitiskneme potravinářskou fólii, aby šel později dort lépe vyjmout a vložíme do ní ořechový korpus.

Tvarohová náplň
500 g měkkého tvarohu (lepší je ve vaničce)
250 ml smetany ke šlehání
4 plátky želatiny (7 g)
2 lžíce moučkového nebo vanilkového cukru

Želatinu dáme nabobtnat na 10 minut do 1 dcl vlažné vody, poté ji rozpustíme za stálého míchání ve vodní lázni.

Ušleháme tvaroh s cukrem a v samostatné míse také šlehačku. Do rozpuštěné želatiny postupně zamícháme ušlehaný tvaroh a šlehačku. Směs necháme trochu ztuhnout a nalijeme ji na ořechový korpus uzavřený v dortové formě. Necháme 2 hodiny vychladit v lednici. 

Ovocná želatina
12 plátků želatiny (20 g)
750 ml vody + 3 až 4 lžíce červeného sirupu
nebo
600 ml vody + 150 ml šťávy z červeného ovoce
200 g červeného ovoce (maliny, jahody, višně - může být i mražené)
2 lžíce moučkového cukru

Želatinu dáme nabobtnat na 10 minut do 750 ml vlažné vody promíchané se sirupem, poté ji rozpustíme za stálého míchání ve vodní lázni. Za občasného míchání ji necháme schládnout do momentu, kdy začne lehce houstnout. Mražené ovoce rozmrazíme a promícháme je s moučkovým cukrem. Čerstvé ovoce není většinou potřeba doslazovat.

Na ztuhlou tvarohovou náplň rozprostřeme ovoce a přelijeme je tuhnoucí želatinou. Dáme vychladit opět na 2 hodiny nebo na celou noc do ledničky. Poté opatrně vyjmeme dort z formy a odstraníme potravinářskou fólii.

Mascarpone krém
50 g mascarpone
50 ml smetany ke šlehání
1 vrchovatá lžička moučkového cukru
barevné cukrové kuličky

Mascarpone i smetana musí být dobře vychlazené. Dáme je spolu s cukrem do mísy a vyšleháme z nich hladký krém. Nejdříve zapneme šlehač na malou rychlost, po minutě zvýšíme na plnou rychlost, šleháme cca 1,5 minuty až bude krém téměř vyšlehaný, snížíme rychlost opět na nízkou a krém došleháme, aby byl dostatečně pevný, ale nepřešlehal se. Cukrářský sáček se zdobicí špičkou naplníme krémem a nazdobíme dort, do středu kytiček položíme cukrovou kuličku.


Aktualizace 5. 2. 2013

Kakaový korpus
3 vejce
80 g moučkového cukru
75 g polohrubé mouky
30 g kakaa
50 g mléčné nebo hořké čokolády

Bílky oddělíme od žloutků. Mouku prosejeme s kakaem. Z bílků ušleháme tuhý sníh, po lžících do něj přidáváme za stálého šlehání moučkový cukr. Po ušlehání by měla být bílková směs hladká a lesklá. Postupně do něj zašleháme žloutky jeden po druhém. Dortovou formu o průměru 28 cm vymažeme dobře máslem a vysypeme hrubou moukou. Těsto do ní přelijeme, uhladíme a pečeme 20 minut v troubě vyhřáté na 180°C. Upečený korpus necháme vychladnout na roštu. Čokoládu rozpustíme ve vodní lázni a potřeme jí vrchní stranu korpusu. Na boky formy přitiskneme potravinářskou fólii, aby šel později dort lépe vyjmout a vložíme do ní kakaový korpus.

Dále pokračujeme stejně jako u první varianty.

laskominyodmaryny
Variace s kakaovým korpusem



16 komentářů:

Zrzunka řekl(a)...

klidně bez želé, vypadá hezky

Maryna řekl(a)...

Želé také není nutné, ale v tom případě nějaké ovoce do tvarohu.

refwer řekl(a)...

Já tyhle dorty zas tak nemusím, ale babička je miluje. :)
Moc se mi líbí kontrast mezi želatinou a tvarohu a ty kytičky jsou moc pěkné :)

Maryna řekl(a)...

Kytičky jsou tvořené špičkou Wilton F2.

Madla řekl(a)...

Teda ten je nádhernej! Já přesně miluju tyhle lehké ovocně-tvarohové záležitosti, takže tenhle nádhernej dort by mi chutnal velice. A ten ořechový piškot musím vyzkoušet, s tou bílou čokoládou je netradiční. Prostě jako celek to vypadá velice lákavě a více než sežratelně :-)

Maryna řekl(a)...

Madlo, díky. Korpus jsem potřela čokoládou, aby příliš nezvlhl od tvarohové náplně.

Anonymní řekl(a)...

Odvolávám, Maryna není ďábel, Maryna je bůh!!! :-)
A já už vím, jakej dort dostane brácha k narozeninám :-)

Katka

Maryna řekl(a)...

To tedy střídám :-)

Anonymní řekl(a)...

Dort jsem dělala dědovi k narozeninám v dubnu a moc všem chutnal. Dnes ho dělám opět a to k mému zítřejšímu svátku :) tentokrát s rybízem, tak uvidíme jaké to bude, s jahodama byl výborný :)

Monča

Maryna řekl(a)...

Tak všechno nejlepší! :-) Jsem zvědavá, jaký bude s rybízem? Mám ho moc ráda a k tvarohu se určitě také hodí.

Marťa řekl(a)...

Dobrý den Maryno :-) Vaše dorty jsou pohlazením po duši :-) Nesnáším takové ty přezdobené barevné dorty s figurkami .......... těch je plný internet. U Vás jsem našla přesně to,co jsem hledala. Dort s ovocným želé jsem dělala tento víkend mamince k narozeninám a měl velký úspěch,takže děkuji a určitě tohle není poslední recept,co od Vás vyzkouším. Přeji Vám pěkné letní dny ...........

Maryna řekl(a)...

Děkuji, jsem ráda, že chutnal.

Anonymní řekl(a)...

Dort krásný a moc dobrý. Jen mám trochu problém s živočišnou želatinou, tak jsem ji nahradila agarem. Ale bylo to metodou pokus omyl, protože nevím úplně přesně technologicky, jak na to. Nemáte nějakou radu? Až tak úplně ta horní vrstva agarové želatiny neztuhla a pouštěla pořád šťávu.

Maryna řekl(a)...

Dobrý den, nějak jsem Váš komentář přehlédla. S agarem bohužel zkušenost moc nemám, použila jsem jej jen jednou a také to nedopadlo úplně dobře.

Katyc řekl(a)...

Dobrý den, na tento dort se chystám a zajímalo by mě zda můžu použít klasické červené želé na dort. Děkuji :)

Maryna řekl(a)...

Dobrý den, mám pocit, že recept je popsaný dost podrobně a srozumitelně, alespoň se o to snažím. Pokud chcete použít jiné suroviny, je to Vaše věc. Já barevné želé nepoužívám.