čtvrtek 20. prosince 2012

Perníčky


Štědrý den se blíží a pokud ještě nemáte perníčky a chcete si je ještě udělat, ale bojíte se, že by Vám už nezměkly, tak tady je jeden recept na perníčky, které nepotřebují několikadenní odležení. S čerstvě nadrceným kořením jsou opravdu hodně aromatické. Recept mám od kamarádky Petry.

Suroviny na cca 80 perníčků
400 g hladké mouky
150 g moučkového cukru
75 g másla
75 g tekutého medu
50 g mletých vlašských ořechů (nemusí se dávat)
2 vejce
1 lžička kakaa
½ lžičky jedlé sody
½ lžičky prášku do pečiva
kůra z jednoho citronu

Koření
½ lžičky mleté skořice, ¼ lžičky nastrouhaného muškátového oříšku, ½ badyánu, 5 hřebíčků, 2 kuličky nového koření, 1 kulička černého pepře, ¼ lžičky kardamomu, ¼ lžičky anýzu

Celé koření rozemeleme nebo rozdrtíme v hmoždíři a promícháme se zbývajícím mletým kořením. Můžete také použít koupené perníkové koření – 2 lžičky, do těsta se v tom případě již nepřidává prášek do pečiva.

Mouku prosejeme a promícháme se sodou, práškem do pečiva, kakaem a kořením, případně ořechy, pokud je použijete.

Máslo rozpustíme a vyšleháme je s cukrem, postupně přidáváme za stálého šlehání lehce nahřátý med, celá vejce (pozor, směs nesmí být moc horká, aby se vejce nesrazila) a nakonec vmícháme mouku s ostatními sypkými přísadami. Na vále vypracujeme hutné vláčné těsto, vytvoříme kouli, zabalíme ji do potravinářské fólie a na 24 hodin uložíme na chladné místo k odležení.

Druhý den těsto rozválíme na plát silný 5 mm a vykrajujeme různé tvary. Klademe na plech vyložený pečicím papírem. Před pečením potřeme perníčky vlažnou vodou. Pečeme 10 až 15 minut v troubě vyhřáté na 150°C.

Pokud chcete mít perníčky krásně lesklé, ihned po vytažení z trouby je potřete našlehaným žloutkem.

Bílková poleva
200 g moučkového cukru
1 bílek
trochu citronové šťávy

Cukr prosejeme přes tenké sítko nebo punčochu, bílek propasírujeme k cukru přes punčochu. Třeme v robotu nebo vařečkou alespoň 10 minut, aby se cukr s bílkem dobře spojily. Pokud je poleva moc řídká, přidejte prosátý cukr, pokud moc hustá, přidávejte po kapkách citronovou šťávu. Hustotu můžete vyzkoušet tak, že si špejlí uděláte vzorek na pečicím papíru, poleva by se neměla roztékat.

Polevu můžete také udělat jen z cukru, vody a citronové šťávy, ale bílková je pevnější.

Polevu naplňte ihned do zdobicího pytlíku se špičkou s malým kulatým otvorem nebo do kornoutku z pečicího papíru a zdobte vychladlé perníčky.



8 komentářů:

Vanda řekl(a)...

Krása, dala bych si je jako tapetu do domu!

Maryna řekl(a)...

No, jsou poněkud jednotvárné, nic jiného než proužky mi nejde :-)

Shraven řekl(a)...

Vypadají nádherně! :-) Letos jsem perníčky nestihla a už se mi to nepodaří, tak aspoň mám co obdivovat.

Madla řekl(a)...

Obdivuju takovou zručnost při zdobení, mě nejdou ani ty proužky :-) Perníčky miluju a ty tvoje vypadají vážně skvěle!

Maryna řekl(a)...

Děkuji

Maryna řekl(a)...

Že ty nejsi zručná, tomu tedy vážně nevěřím, Madlo!

Anonymní řekl(a)...

Právě jsem dopekla perníčky podle tohoto receptu. Těsto jsem nechala uležet v lednici déle (2 dny). Musím říct, že se s ním skvěle pracovalo, vůbec se nelepilo, takže jsem nemusela vůbec podsypávat. Perníčky docela vyskočily (ale neroztekly se, takže mají takový pěkný buclatý tvar), takže jsem těsto vyvalovala na menší, cca 3 mm tloušťku. Citronová kůra dodává těstu příjemnou příchuť, tak jsem zvědavá, jak budou chutnat, až se uleží. Ale myslím, že budou výborné. Všem doporučuji!

Maryna řekl(a)...

:-)