pondělí 3. prosince 2012

Linecké hvězdičky s pomerančovou kůrou


Omrzela se Vám klasická linecká kolečka slepovaná červenou marmeládou? Tady je variace na ně! Světlé linecké těsto, slepené pomerančovou marmeládou nebo kakaovým máslovým krémem, polité čokoládou a ozdobené pomerančovou kůrou. Vůně přímo omamná!

Suroviny na cca 60 kousků
300 g hladké mouky
100 g moučkového cukru
150 g změklého másla
1 vejce
1 uvařený žloutek
1 lžička citronové kůry
1 lžička pomerančové kůry
½ lžičky prášku do pečiva

Mouku, prášek do pečiva a cukr přesijeme na vál, do důlku v mouce rozklepneme celé vejce, najemno nastrouháme žloutek, nakrájíme máslo a přidáme citronovou a pomerančovou kůru.

Vypracujeme hladké těsto, které zabalíme do potravinářské folie a necháme 2 hodiny ztuhnout v lednici.

Těsto rozválíme na plát široký 3 mm. Vykrajujeme hvězdičky nebo kytičky. Klademe na plech vyložený pečicím papírem a dodržujeme nepříliš velké rozestupy.

Pečeme 12 až 15 minut v troubě vyhřáté na 165°C. Při zapnutém ventilátoru stačí 7 minut. Necháme vychladnout na drátěném roštu.

Na slepování a ozdobu
kakaový máslový krém nebo pomerančová marmeláda
2 pomeranče
20 g krupicového cukru
100 ml vody
100 g hořké čokolády
10 g ztuženého tuku
1 lžička pomerančové šťávy

Z chemicky neošetřeného omytého pomeranče oškrábeme škrabkou na citrusy kůru, tak aby vznikly dlouhé proužky. V kastrolku smícháme krupicový cukr s vodou, přidáme pomerančovou kůrou a na mírném plameni vaříme tak dlouho, až se voda odpaří a cukr na kůře lehce zkaramelizuje. Pomerančovou kůru dáme vychladnout na kousek pečicího nebo svačinového papíru.

Hvězdičky spojujeme máslovým krémem, který nám zbyl třeba z rohlíčků Dana nebo pomerančovou marmeládou.

Čokoládu spolu s tukem rozpustíme ve vodní lázni a zamícháme do ní pomerančovou šťávu. Horní hvězdičku namočíme v čokoládě a ihned na ni dáme smotek z pomerančové kůry. Necháme odležet alespoň 5 dnů.



6 komentářů:

Madla řekl(a)...

No teda Maryno, ty jsi rychlík, tak ty už pečeš na Vánoce, To bych se měla taky pochlapit a něco upéct ... Veškeré variace na linecké jsou u nás v rodině nesmírně oblíbené, takže určitě vyzkouším i tvou pomerančovou variantu, která vypadá fakt svkěle a voňavě.

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den Maryno, právě jsem dopekla. super recept, s těstem se krásně pracuje. jen se zeptám, proč se dává vařený žloutek, kvůli konzistenci? lenka w.

refwer řekl(a)...

Vypadá to moc dobře:) Já už jsem také pekla, ale jenom jeden druh, takže si musím máknout:D Moc se mi líbí, vypadají fakt krásně:)

Tady ti dávám odkaz jak se mi povedl ten bílkový koláč a byl výtečný! :) :
http://cookies-cat.blogspot.cz/

Maryna řekl(a)...

Pšššš, ty jsem vyráběla loni, letos jsem ještě nezačala.

Maryna řekl(a)...

Milá Lenko, v rakouských receptech jsem našla, že díky vařenému žloutku je těsto jemnější a křehčí.

Maryna řekl(a)...

To mám radost, že chutnal :-)