čtvrtek 13. prosince 2012

Dýňové koblihy


Dnes slaví Jola a Hela narozeniny!  Tak to chce trochu odpočinku od pečení cukroví a zavzpomínat si na krásný společný výlet na zámek v Rájci nad Svitavou. První listopadovou sobotu zde bylo možné projít nově připravovanou prohlídkovou trasu. Žádný pořádný výlet se neobejde bez proviantu, tak jsem se nechala zlákat Vandiným receptem (moc díky) a upekla dýňové koblížky. Použila jsem na ně dýni turecký turban. Její dužina chutná po oříšcích a má výrazně oranžovou barvu, díky níž jsou koblížky krásně žluté.
Holky, všechno nejlepší a někdy zase hurá na nějaký výlet!

Suroviny na dýňové pyré
menší dýně (turecký turban, hokaido, máslová)
trochu másla
velká špetka soli

Dýni rozkrojíme na polovinu a vydlabeme z ní semínka. Turecký turban a máslovou musíme oloupat, hokaido není potřeba, protože slupka tepelnou úpravou dostatečně změkne. Dužinu nakrájíme na kostky velké 3 cm.

Pekáček nebo hlubší plech vyložíme pečicím papírem, na něj rozprostřeme dýni, kterou posolíme a položíme na ni několik plátků másla. Pečeme 1 hodinu v troubě vyhřáté na 200°C. Odebereme 180 g dýně a rozmixujeme ji na pyré. Zbývající dýni můžeme použít do šťouchaných brambor nebo na dýňovou polévku.

Suroviny na koblihy
180 g dýňového pyré
400 g hladké mouky
80 ml slunečnicového oleje
120 ml mléka
120 g třtinového cukru
1 vejce
1½ lžičky prášku do pečiva
½ lžičky soli
1 lžička skořice
½ lžičky mletého muškátového oříšku
¼ lžičky mletého zázvoru
4 kuličky nového koření
6 ks hřebíčku
1 badyán

V hmoždíři rozdrtíme nové koření s hřebíčkem a badyánem, promícháme se zbývajícím kořením a solí. Mouku prosejeme s práškem do pečiva a promícháme s kořením.

V míse smícháme dýňové pyré, vejce, mléko, olej a cukr a postupně zapracováváme sypké přísady. Vznikne husté těsto, které můžete plnit do formy na donuty nebo stříkat cukrářským sáčkem s velkou kulatou špičkou na plech vyložený pečicím papírem.

Já zvolila variantu ruční výroby koblížků. Polévkovou lžící, namočenou vždy ve studené vodě, aby se těsto nelepilo, odkrajujeme kousky těsta. V navlhčených dlaních vytvoříme kuličku, kterou položíme na  plech s pečicím papírem a lehce ji zploštíme. Opačným koncem vařečky uděláme v každém koblížku uprostřed dírku.

Pečeme 8 až 10 minut v troubě vyhřáté na 180°C.

Na ozdobu
120 g másla
180 g krystalového cukru
1 lžička skořice

Máslo rozpustíme. Cukr promícháme se skořicí. Ještě teplé koblížky namáčíme shora v rozpuštěném másle a následně ve skořicovém cukru. Na roštu necháme vychladnout.



12 komentářů:

Vanda řekl(a)...

Hmm, zatímco já jsem projevila nadprůměrnou sílu, ty nadprůměrnou inteligenci...proč mě nenapadlo vykašlat se na sáček a dělat ďourky vařečkou! Každopádně já děkuji za radu.

Madla řekl(a)...

Já se na koblížky vykašlala úplně a dělala jsem horudičky, které jsem pak polévala slaným karamelem a sypala čerstvým kokosem. A byly perfektní, Vanda prostě válí!

Joli řekl(a)...

jeste ted si je pamatuji! mnamka!!! Vice vyletu s koblizkami!! dik Mary xx

Majka řekl(a)...

Dobrý den, já jsem vůbec netušila, že turbany jsou jedlé. Měla jsem jich tolik a před adventem jsem je vyházela do popelnice, jaká škoda. Krásný den Majka

Maryna řekl(a)...

Díky tvé nadprůměrné síle jsou ovšem tvarově dokonalejší :-)

Maryna řekl(a)...

To válí! Se soleným karamelem musely být výborné.

Maryna řekl(a)...

Jsou, mě dokonce chutná víc než hokaido. Ale mají fakt hrozně tvrdou slupku, takže loupání je docela náročné.

Maryna řekl(a)...

Tak nějaký sváteční...

Amelie řekl(a)...

Děláš mi chutě.

Maryna řekl(a)...

;-)

Jana řekl(a)...

dnes jsem vyzkoušela - asi jsem měla těsto řidší, protože mám místo koblížků placičky, ale na chuti jim to vůbec neubralo. Dýni jsem použila Halloween. Moc děkuji za tip - za chvíli se mi děti vrátí z kroužků a budou hledat nějakou dobrotu. Jako bonus máme nádherně provoněný dům kořením.Děkuji.

Anonymní řekl(a)...

Dnes jsme je zkoušeli a jsou výtečné ikdyž jsme je neobalovali v cukru. Všem chutnají ikdyž někdo brblá,že to nejsou klasické koblihy.