neděle 4. listopadu 2012

Řezy s povidly, lískovými ořechy a bezé



Pani Walewska oděna do podzimního hávu z bílého bezé, lískových ořechů a povidel. Loni jsem Pani Walewskou připravila na tradiční bratránkovsko-sestřenkovskou párty, někteří na ni neustále vzpomínali, tak jsem na letošní ročník připravila tuto variaci, která opět sklidila úspěch. Pokud znáte originální verzi, tak tuhle zkuste určitě také. Recept je sice trochu pracnější, ale to blaho... Je těžké se rozhodnout, zda je chutnější klasická nebo tato podzimní verze.
Inspirace Moje wypieki.

Suroviny na křehké těsto
500 g hladké mouky
80 g moučkového cukru
200 g změklého másla
6 žloutků
1½ lžičky kypřicího prášku do pečiva


Z hladké mouky, moučkového cukru, másla, kypřicího prášku a žloutků vypracujeme těsto. Rozdělíme jej na dvě půlky, každou zabalíme do potravinářské folie a necháme vychladit 30 minut v ledničce.

Suroviny na náplň
6 bílků
300 g krupicového cukru
1 lžíce bramborového škrobu

400 g švestkových povidel 
120 g lískových ořechů
špetka soli


Z bílků a špetky soli ušleháme pevný sníh, postupně po lžících do něj zašleháme krupicový cukr tak, aby vznikl lesklý hutný sníh. Nakonec do něj zašleháme lžíci bramborového škrobu.

Dvě stejně velké dortové formy o průměru 28 cm nebo dva vyšší plechy o rozměrech 33 x 25 cm vyložíme pečicím papírem. Do každé formy na dno rozmačkáme prsty křehké těsto, to potřeme povidly. Na povidla opatrně rozetřeme bílkový sníh, který posypeme ořechy.

Pečeme 40 minut v troubě předehřáté na 170°C, u horkovzdušné 160°C. Pokud nemáte dvě stejné formy, můžete péct každý korpus zvlášť. Bílky v tom případě ušlehejte na každou část zvlášť.

Suroviny na krém
500 ml mléka
30 g hladké mouky
20 g bramborového škrobu
2 žloutky
(bílky nevyhazujte, můžete je zamrazit a použít později na bílkové pečivo)
50 g třtinového cukru
10 g vanilkového cukru
200 g másla
100 ml ořechového likéru
50 g hořké čokolády

Polovinu mléka svaříme s vanilkovým a třtinovým cukrem. Druhou polovinu mléka ušleháme se žloutky, moukou a škrobem. Tuto směs přilijeme za stálého míchání k ohřátému mléku. Vaříme, dokud nevznikne hustý puding. Přikryjeme potravinářskou folií, aby nevznikl na povrchu škraloup, a necháme úplně vychladnout.

V misce nebo robotu rozmícháme máslo a za stálého šlehání k němu přidáváme po lžících vychladlý puding a likér. Šleháme cca 10 minut, dokud nevznikne hladký krém.

Na jednu vrstvu upečeného korpusu natřeme všechen krém a přikryjeme druhým korpusem tak, aby ořechy byly nahoře. Čokoládu rozpustíme ve vodní lázni a ozdobíme povrch dezertu. Necháme minimálně 3 hodiny vychladit v ledničce. Nejlépe chutná až následující den, pořádně odležený.


16 komentářů:

refwer řekl(a)...

Tak to vypadá skvěle:) A určitě to muselo chutnat ještě líp :))

Lucie řekl(a)...

Vypadá to až tak skvěle, že mám nutkání si sníst monitor :)))))

Madla řekl(a)...

Co mi to děláš, Maryno! Ještě jsem ani nestihla vyzkoušet originál a teď tohle ...
Co na to říct, křehká podzimní nádhera, prostě :-)

Jitka řekl(a)...

A ta lahoda...!

Vanda řekl(a)...

Taky jsem se snažila olíznout obrazovku. Mučíš mě! Apropo, co naše čokoláda? Nenadešel čas? Ráda bych si ji pak předala u předvánočního punče:-D

Maryna řekl(a)...

Tak jedení a olizování monitoru tu ještě nebylo :-). Doporučuji ale raději návštěvu kuchyně a vytvoření vlastní verze, ať vyzkoušíte, jaká je to dobrota.
Vando, čokoládu určitě pořešíme, ať můžeme na punč!

Anonymní řekl(a)...

Když chci něco dobrého upect tak hledám tvoje boží recepty,máš je boží a řezy se také chystám upect o víkendu.dík .Květa

Cucinare con Amore řekl(a)...

Vypadá krásně,ale bude určitě pekelně sladký co?:)

Maryna řekl(a)...

Překvapivě až tak sladký není, rozhodně bych řekla, že není přeslazený.

Maryna řekl(a)...

Díky. Dejte vědět, jak Vám chutnaly.

Anonymní řekl(a)...

Děkuji za tento vynikající recept, dezert je opravdu senzační. Lískové oříšky jsem ještě lehce opražila na pánvi, chuťově se zvýrazní. Bohužel jsem neměla ořechový likér. Nahradila jsem ho silnou černou kávou a likérem Amareto. Chystám se na další úžasné recepty od Maryny.
Ivana

Maryna řekl(a)...

Juchúúú, to jsem ráda a opražené oříšky jsou dobré vylepšení.

Naďa řekl(a)...

Pekla jsem na narozeniny rodičů, oříšky jsem také opražila a zbavila slupek a nasekala na čtvrtky, takže to i hezky vypadalo. Vyrobila jsem takový hybrid - jednu vrstvu jsem měla s domácím rybízovým džemem, druhou s povidly, oboje bylo moc dobré (jen té rybízové marmelády jsem měla dát méně). Zákusek je tak akorát sladký. Nebýt toho, že jsem musela péct nadvakrát, tak mi nepřišel ani příliš pracný. Rozhodně mohu všem doporučit, u nás měl velký úspěch, rozhodně jsem nepekla naposled. Příště zkusím originální verzi s mandlemi.

Maryna řekl(a)...

Děkuji

Anonymní řekl(a)...

jaká používáte povidla?

Maryna řekl(a)...

Ta co zrovna mají v obchodě :-)