úterý 20. listopadu 2012

Kávová Pavlova



Pavlova, čili velká sladká bílková pusinka se mé mamce neomrzí asi nikdy. Vždycky, když se mi v mrazničce nastřádají bílky, těší se, že ji udělám právě tento dezert, aby si zavzpomínala na své milované Podluží, kde patří sněhové pusinky mezi tradiční hodové cukroví.  Variaci s kávou jsem dělala poprvé a doma nás všechny nadchla svou výraznou chutí. 

Suroviny
4 velké bílky
(cca 150 g - pokud použijete mražené)
200 g moučkového cukru
2 lžíce instantní kávy (práškové, ne granulované, např. Sensazione)
2 lžíce bramborového škrobu
1 lžíce vinného bílého octa
špetka soli

Moučkový cukr prosejeme s kávou.

Na pečicím papíře narýsujeme kruh o ∅ 22 cm a položíme jej kresbou dolů na plech. Troubu předehřejeme na 180°C.

K bílkům přidáme špetku soli a vyšleháme je do hustého sněhu. Za stálého šlehání při nejvyšší rychlosti přidáváme k bílkům po lžících moučkový cukr smíchaný s kávou (vždy se musí dobře zašlehat), následně škrobovou moučku a nakonec ocet.

Připravené těsto navršíme na pečicím papíru. Plech vložíme do trouby a teplotu okamžitě snížíme na 150°C a pečeme 1 hodinu na spodní příčce trouby. Pavlova by měla být na povrchu křupavá a uprostřed vláčná. Po upečení troubu vypneme a v uzavřené necháme Pavlovu úplně vychladnout. Pavlova po vychladnutí často na povrchu popraská, což není vůbec na závadu.

Na ozdobu
300 ml smetany ke šlehání
1 granátové jablko
1 lžička hořkého kakaa

Ušleháme šlehačku, kdo chce, může do ní přidat trochu moučkového cukru, ale Pavlova je sama o sobě dost sladká. Vychladlý korpus ozdobíme šlehačkou, poprášíme kakaem a ozdobíme ovocem. Okamžitě podáváme, aby bílkový korpus vlhkem ze šlehačky příliš nezměkl. (U nás doma to rozhodně nehrozí.)



15 komentářů:

Jitka řekl(a)...

Ano, ano, je to neuvěřitelné blaho...

Zrzunka řekl(a)...

sladká pusinka :)

Madla řekl(a)...

Tak to máme asi stejné maminky :-) Protože ta moje taky Pavlovy miluje. A teď měla nedávno narozeniny, já jí chtěla upéct kokosový dort (je taky maniačka do kokosu), ale ne, objednala si mini Pavlovy. Kávová varanta vypadá luxusně a podávat s granátovým jablkem je super nápad, jak vizuálně, tak chuťově. Rozhodně se budu brzy opičit :-)

M.A.R.K.I řekl(a)...

Milá Maryno,
pusinky miluju, Pavlovu jsem neznala,..... ale už teď vím, že bude skvělá, zítra jdu koupit bílý vinný ocet a pustím se do ní ,.... mňam, já už se tak těším .....:-):-):-) Marki

Mery13 řekl(a)...

Mňam, mňam že by som skúsila?...snaď sa podarí aj mne :-)Juuj vyzerá famózne.

Maryna řekl(a)...

Určitě Ti bude chutnat, Pavlova je fakt výborná!

Maryna řekl(a)...

Madlo, jestli mámě chutná Pavlova, tak ji vyzkoušej někdy udělat tento dortík http://laskominyodmaryny.blogspot.cz/2011/09/beze-dort-s-mascarpone-kremem.html. Moje máma se stále nedokáže rozhodnout, který je lepší :-)

Maryna řekl(a)...

Vyzkoušej, je to jednoduché a fakt dobré!

Anonymní řekl(a)...

Zdravím Vás, moc bych Vám chtěla pochválit blog, skvěle udělaný a recepty ještě famóznější! Také musím poděkovat za úžasný recept na kávovou Pavlovu...něco tak skvělého jsem už dlouho nejedla! Nevím, proč jsem se jí tak dlouho bránila, dělala jsem ji prvně a určitě nezůstane jen u poprvné:o) Připadalo mi, že je to moc složité - opak je pravdou! Ať se Vám daří a určitě vyzkouším další recepty...Jitka

Maryna řekl(a)...

Děkuji moc

Anonymní řekl(a)...

Omlouvám se za možná hloupý dotaz, ale co jsou mražené bílky? vaječné bílky jdou zamrazit? děkuji za vysvětlení.

Maryna řekl(a)...

Ano, bílky lze zamrazit.

Anonymní řekl(a)...

Prosim o radu, delala jsem tuto pavlovu jako 10 malych, krasne se mi upekly, nicmene kdyz jsem na ne dala trochu slehacky a granatove jablko uplne se propadly. Nenapada vas cim by to mohlo byt? Moc dekuji

Maryna řekl(a)...

Možná byly ještě málo vysušené? Pavlova to dělá, nesmí být přesušená, tak velmi často pod větší zátěží lehce popraská.

Anonymní řekl(a)...

I přes to doma slavila úspěch. Takže určitě jsem nedělala naposledy, příště trochu snížím teplotu. Děkuji za prima recept.