sobota 24. listopadu 2012

Izidor


Izidor či Opilý František, polsky Pijany Izydor je zákusek, který si pamatuji od dětství jako součást Silvestrovské oslavy u své babci. Před nástupem do školy jsem byla, myslím, víc u ní než doma a potom většinou celé prázdniny, u ní jsem také sbírala první zkušenosti v kuchyni. Hrozně ráda jsem asistovala cioci u pečení, jako malý špunt jsem nejraději seděla na kraji kuchyňské linky vedle robotu, všechno sledovala a hlavně vylizovala krém a zbytky těsta z mísy. Recept na Izidora mám právě od ní, jen jsem si ho trochu upravila, v původním receptu je krém ze žloutků a poleva je z čokolády rozpuštěné v tuku.
Naposledy jsem dělala Izidora jako dort na oslavu šedesátin, a tak jsem jej ozdobila ananasovými květy, aby vypadal slavnostněji.

Těsto
200 g másla
200 g moučkového cukru
6 vajec
120 g mletých vlašských ořechů
100 g hrubé mouky
1 lžíce kakaa
menší sklenička pikantního džemu (nejlépe meruňkový nebo rybízový)

Vejce rozdělíme na bílky a žloutky, z bílků vyšleháme pevný sníh. Máslo utřeme s cukrem do pěny, postupně do másla vetřeme žloutky jeden po druhém a lžíci kakaa. Nakonec do masy zamícháme ořechy, mouku a bílkový sníh. Těsto rozetřeme na plechu o rozměrech cca 34 x 26 cm vyloženém pečicím papírem. Pečeme přibližně 10 minut v troubě vyhřáté na 180°C. Zda je těsto upečené, zjistíte nejlépe špejlí.

Vychladlý korpus potřeme džemem. Pokud je džem příliš tvrdý, můžeme jej rozmíchat s troškou rumu.

Ořechová náplň
300 g vlašských ořechů
100 g moučkového cukru
200 ml rumu

Všechny suroviny smícháme a ořechovou směsí potřeme korpus s džemem.

Kakaový krém
200 g másla
100 g moučkového cukru
3 lžíce kakaa

Ve vodní lázni rozpustíme máslo spolu s kakaem. Nejlépe v nádobě, ve které je poté možno krém i vyšlehat. Až je máslo rozpuštěné, odstavíme nádobu z vodní lázně a opatrně vmícháme prosátý moučkový cukr.
Základ krému odstavíme na chladné místo, aby částečně ztuhl. Prochladlý základ šleháme asi 20 minut, až vznikne hladký krém, který hodně zesvětlá. Krémem potřeme ořechovou náplň a plech dáme do ledničky, aby krém ztuhl.

Čokoládová poleva
100 ml mléka
100 g hořké 70% čokolády
15 g přesátého moučkového cukru
15 g másla


Nasekanou nebo pomletou čokoládu vložíme do misky a přelijeme ji vařícím mlékem (přes sítko, aby se do polevy nedostal škraloup), přidáme cukr a máslo a mícháme, dokud nevznikne hustá a lesklá směs. Polevou polijeme krém a dáme opět ztuhnout do ledničky.

Před krájením necháme chvíli v teple, aby poleva nepopraskala.




13 komentářů:

Cucinare con Amore řekl(a)...

Hmmm tak tohle by mi určitě chutnalo, taky už se na Izidora chystám dýl...no upřímně těch receptů na čekací listině je mraky :)))

Maryna řekl(a)...

Jano, mám to obdobně, čekací listina stále narůstá :-)

Madla řekl(a)...

Mňam, hned bych si dala! A ta poslední fotka vypadá vážně úžasně, úplně vzbuzuje Pavlovův reflex!

Shraven řekl(a)...

Ty ananasové květy jsou nádherné! Sice jsem alergická na ananas, ale to mě neodradí. Úplně vidím, jak by se vyjímaly na tartaletkách s hořkou čokoládou... ;-)
Dají se nějak déle skladovat?

Maryna řekl(a)...

Milá Shraven, obávám se, že ananasové květy se moc dlouho skladovat nedají. Plátky ananasu nejsou vysušené úplně, protože potom by se nedaly tvarovat. Asi by zplesnivěly.

Anonymní řekl(a)...

jak se dělá ten anansový květ?

Maryna řekl(a)...

Návod na výrobu květů je zde, PROSÍM.

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, Maryno. Včera jsem pekla podle tohoto receptu a dvě ze čtyř věcí mi v něm nesedí. Krém se mi ani po dvaceti minutách nepodařilo vyšlehat. Letěl do koše a to samé s polevou. Nezhoustla. Máte chybu v receptu nebo jsem já trdlo? :-) Děkuji

Maryna řekl(a)...

Milý anonyme, krém používáme už mnoho let i na rohlíčky Dana a pokaždé se povedl, stejně je tomu i s polevou, používám ji i na jiné dorty. Tato poleva není ve výsledku úplně tvrdá a dá se dobře krájet.

Anonymní řekl(a)...

Děkuji. Jsem asi fakt trdlo.

Anonymní řekl(a)...

Milá Maryno,
opilý Izidor je super:-) Já jej s malou obměnou peču jako vánoční cukroví a vždycky se po něm zapráší. Jen dopředu upozorňuji řidiče, že rumu je tam opravdu hodně :-)
Hezký den.
Štěpánka

Lucie řekl(a)...

Milá Maryno, mám váš blog moc ráda, dnes jsem se odhodlala k upečení Izidora. Uf bylo to náročné. Místo ořechů do těsta jsem dala dýňová semínka a místo hrubé mouky polohrubou. Je to výborné! Syn František dostal dvě lžičky krému. Doufám, že zítra oslním tchýni a tchána, kteří budou hlídag syna, abychom si my rodiče mohli zajít po roce do welness.

Anonymní řekl(a)...

Milá Maryno,

děkuji velmi za recept. Dnes jsem s izydorem sklidila velký úspěch. Zákusek je sice strašně těžký a hříšný (doporučuji podávat hostům menší kousky, zvlášť po vydatném obědě :) ), ale velmi dobrý. Připravovala jsem přesně podle receptu a vše se povedlo tak, jak má (krém ztuhl a poleva byla taky ok). Váš blog mám velmi ráda, fandím Vám!

Sis