sobota 8. září 2012

Dukátové buchtičky se šodó (verze pro dospělé)



K udělání toho receptu mě inspiroval dotaz Doroty z Moich wypieków na naše nejoblíbenější sladké jídlo v dětství. Já jsem nemusela ani moc přemýšlet, protože to jednoznačně byly - a stále jsou - buchtičky s krémem. Jako dítě jsem strašně neměla ráda maso a ve školce jsem dokonce jednou předstírala bolení břicha, abych ho nemusela jíst, a tak mi lékařka předepsala suchary. Jaké bylo mé zděšení, když druhý den ve školce všichni dostali na oběd buchtičky s krémem a já jen suchary. Jednoho spoluškolkáče se mě zželelo, musel do mě být asi zamilovaný :-), a oběd si se mnou vyměnil, najednou mě břicho nebolelo a jindy jsem to už nezkoušela. Vždycky jsem se hrozně těšila, až budeme doma třeba malovat a na oběd půjdeme Na vidličku (nyní U Kořínků) nebo do Sputniku (bývalý známý brněnský bufet) a budu si moct dát tuto dobrotu. Zvlášť ve Sputniku je mívali výborné. Recept na buchtičky je z Nové domácí kuchařky Jozy Břízové a Maryny Klimentové. Šodó z Mojí francouzské kuchyně Augusta Escoffiera.

Dukátové buchtičky
500 g polohrubé mouky
60 g moučkového cukru
4 žloutky
100 g másla
5 g instantního droždí
200 ml sladké smetany
50 ml mléka
50 g rozinek
trochu rumu
1 lžička citronové kůry
¼ lžičky soli

100 g másla na potírání

Den předem opláchneme rozinky, dáme je do nějaké uzavíratelné nádoby, zalijeme je rumem a necháme je marinovat. Takto v rumu mohou ležet i několik dnů.

Máslo roztopíme v kastrolku, přilijeme do něj mléko a smetanu. Do mísy prosejeme mouku, cukr a sůl. V mouce vytvoříme důlek, do nějž nasypeme droždí. Přidáme žloutky, citronovou kůru a prochladlé máslo s mlékem a smetanou. Uhněteme těsto, musí být dobře propracované, těsto se musí odlepovat od dna a boků mísy. Na závěr do něj zapracujeme rozinky s rumem.

Mísu s těstem přikryjeme utěrkou a odstavíme ji na teplejší místo bez průvanu na 1½ až 2 hodiny, dokud těsto nenakyne.

Máslo na potírání roztopíme a lehce jím vymažeme pekáček. Vykynulé těsto vyklopíme na vál, vyválíme z něj váleček, který nakrájíme na dvoucentimetrové špalíčky. Z každého špalíčku vytvoříme kuličku, položíme ji do pekáčku a ze všech stran dobře potřeme máslem. Takto postupujeme s celým zbývajícím těstem. Naplněný pekáček přikryjeme utěrkou a buchtičky necháme 30 minut kynout. Během té doby rozehřejeme troubu na 180°C. Pekáček s vykynulými buchtičkami přikryjeme alobalem a dáme je péct na 25 minut do trouby. Poté alobal odstraníme a buchtičky dopečeme ještě 10 minut, aby získaly zlatavou barvu. Pokud při pečení používáte ventilátor, snižte teplotu na 160°C. Upečené buchtičky nechte trochu vychladnout na roštu.


Šodó
250 g moučkového cukru
6 žloutků
250 ml bílého suchého vína (nejlépe aromatické - Tramín červený nebo Muškát moravský)
semínka z půlky vanilkového lusku

V misce, kterou můžete vložit do vodní lázně, rozmíchejte žloutky s cukrem a vanilkou. Misku postavte do vodní lázně na mírný plamen a za stálého míchání metličkou zahřívejte. K žloutkům postupně přilévejte bílé víno a stále míchejte metličkou, dokud nezačne směs lehce houstnout. Pozor, směs nesmí projít varem, protože by se žloutky srazily a vyprchal by alkohol. Mísu odstavte stranou z plamene a směs asi 10 minut šlehejte. Vznikne nadýchaný krém–pěna.

Lehce prochladlé buchtičky rozdělte na talíře a hojně je přelijte vinným šodó.



10 komentářů:

Zrzunka řekl(a)...

Obdivuji tě, že si děláš buchtičky doma. :P
Dokud jsem je ještě jedla, milovala jsem je a dokázala jsem se jimi ucpat! :D

Maryna řekl(a)...

No moc často je nedělám a vinné šodó bylo poprvé, dřív jsem dělala pudingovo–vanilkový krém. Ovšem šodó je rozhodně lepší :-)

Anonymní řekl(a)...

Vážně měli ve Sputniku buchtičky s krémem?? Tak to mi ušlo :-( Chodila jsem tam moc ráda celou dobu studia, dávno již tomu dávno.........:-) Jana

Maryna řekl(a)...

Ano, měli. Moc dobře si to pamatuji :-) A taky koktejl! A kousek dál na Svoboďáku, v mléčné jídelně, tvarohové smaženky. Ty bych taky mohla vyzkoušet udělat.

Cucinare con Amore řekl(a)...

Hmm zajimavé , šodo s vínem neznám, to musím zkusit, tedy hned jakmile mi někdy zbyde nějaké víno na takový pokus :)))) já dělám šodo s rumem, taky moc dobré, asi cca dvě lžíce. A s třtinovým cukrem. Ale to víno by mě moc zajímalo , hmm díky za inspiraci.

Maryna řekl(a)...

Taky jsem vždycky dělala s rumem, toto byl první pokus s vínem a bylo to fakt dobré :-)

Jitka řekl(a)...

Tak vynikající dukátové buchtičky jsem ještě nejedla, jen se na jazyku rozplývaly! Šodó s pravou vanilkou a lahodným voňavým tramínem moravské provenience mělo pěnovou konzistenci a zvláštní sladko-nakyslou chuť, harmonicky doplňující nadýchané buchtičky. Stále však váhám, zda mi víc chutná šodó nebo keyrumový krém. Oba nápoje mám ráda.

Madla řekl(a)...

Mňam! Nedávno jsem taky dělala, jen buchtičky jsem ještě plnila tvarohem. Takže můžu opravdu potvrdit, že je to výtečná kombinace! Úplně jsem na buchtičky se šodó dostala chuť. Je jasné, co bude v týdnu k obědu :-)

Maryna řekl(a)...

Plnit tvarohem ty malé buchtičky, tak to Tě tedy obdivuji! Je to ovšem asi dobrota, ale nevím, jestli se k této variantě příště přinutím :-)

Maryna řekl(a)...

Tajemná dáma v klobouku.... :-)