čtvrtek 2. srpna 2012

Borůvkové košíčky



Mí oblíbení kolegové otevírali klenotnici na zámku v Rájci nad Svitavou, a tak jsem jim na vernisáž udělala taky takové malé "klenoty" :-). Nová instalace je opravdu nádherná, tak jestli Vás zavedou nohy do Moravského krasu, navštivte i tento překrásný zámek, který na Vás dýchne francouzskou atmosférou. Bohužel trochu omšelou. To je tak, když stát nechce vrátit majetek, tomu komu patří, a přitom se o něj sám nedokáže postarat.

Těsto na košíčky je máslové, fakt hodně máslové, tak je i krásně voňavé a opravdu křehké. Tu vyrovnává náplň, která je hutná, ale přesto taková svěží a letní. Recept je z časopisu Sweet Dreams, o kterém jsem psala již minule. Musela jsem u něj ale opravit poměr surovin, protože tvarohové náplně mi zůstalo zbytečně mnoho.

Těsto na 16 košíčků
250 g hladké mouky
150 g másla
1 vejce
75 g moučkového cukru
špetka soli

16 papírových košíčků na muffiny
zátěž při pečení (hrách, fazole, keramzit)

Ze všech surovin vypracujeme hladké těsto, vytvoříme z něj kouli, zabalíme do potravinářské folie a dáme vychladit na 30 minut do mrazničky.

K pečení košíčků jsem použila silikonové formičky na muffiny o ∅ 4 cm, můžete použít i jakékoli jiné, třeba klasické formičky na košíčky.

Z těsta vyválíme váleček a ten rozdělíme na 16 částí. Každou část namačkáme do formičky, tak aby těsto pokrývalo i celé její stěny. Těsto na dně formiček propícháme vidličkou. Do každé formičky na těsto položíme papírový košíček a do něj nasypeme zátěž. Pečeme 15 až 20 minut v troubě s ventilátorem vyhřáté na 180°C. Po upečení papírové košíčky se zátěží vytáhneme, těsto necháme ve formičkách úplně vychladnout a následně opatrně vyklopíme.

Náplň
350 g borůvek
500 g měkkého tvarohu (raději v kostkách)
10 g vanilkového cukru
100 g bílé čokolády
150 g smetany ke šlehání
16 g želatiny

V hrníčku namočíme želatinu ve 100 ml vody a necháme ji nabobtnat. 300 g borůvek omyjeme a rozmixujeme je na pyré, 3 lžíce pyré přidáme k želatině. Bílou čokoládu rozpustíme ve vodní lázni. Tvaroh rozmícháme metličkou a přimícháme do něj rozpuštěnou bílou čokoládu, vanilkový cukr a zbývající borůvkové pyré. Tvaroh rozhodně nešlehejte, byl by moc řídký. Následně do vodní lázně postavíme hrníček s nabobtnalou želatinou a za stálého míchání ji rozpustíme. Ovšem opatrně, želatina nesmí projít varem! Želatinu pomalu ochlazujte přimícháváním tvarohu po lžicích (cca 5 lžic), aby se teplotním šokem nesrazila. Následně tuto částečně ochlazenou směs rozmícháme dobře ve zbývajícím tvarohu.

Směs necháme na chladnějším místě za častého míchání lehce ztuhnout. Ze smetany vyšleháme šlehačku a zamícháme ji do tuhnoucí náplně. Vychladlé košíčky plníme směsí a ozdobíme je zbývajícími borůvkami. Hotové košíčky necháme 3 hodiny vychladit v ledničce. Před podáváním je můžeme lehce pocukrovat.

Kolega z práce, tentokrát nezvykle před objektivem. Tak hltal,
že jsem nestihla ani zaostřit :-)




30 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

To je nádhera !!!!!!!!!!!!!!! Jindra

Vanda řekl(a)...

Kristovanohocototototojejako? Já padám. Bomba!

Maryna řekl(a)...

To je trefa do tvých chutí, co? Tvaroh, borůvky, bílá čokoláda...

Alizia řekl(a)...

Tak toto vypadá úplně nejvíc božsky, úžasné jen na pohled!

http://mamou-stylove.blogspot.cz/

Cucinare con Amore řekl(a)...

Jééé to je super bomba, akorát asi dooost pracné,,mám trochu strach jak se to povede s tou želatinou, ještě jsem s ní nic nedělala..ale musím to zkusit:)

Madla řekl(a)...

Ježiš to je dokonalost sama! Lehce nakyslé borůvky, tvaroh, sladká bílá čokoláda a k tomu sladké máslové těsto. Padám do kolen na uslintanou podlahu. Sakryš, o víkendu musím nutně do lesa, nejmladší dítko půjde pěkně do šátku a já budu hbitě pročesávat borůvčí, protože tohle prostě musím vyzkoušet!

Maryna řekl(a)...

Jano, pracné to trochu bylo, ale zase efekt za to stál :-) Želatiny se neboj, není to složité, jen se nesmí po rozpuštění okamžitě ochladit, ale pěkně pomaličku. Doporučuji plátkovou želatinu, s tou se líp pracuje.

Maryna řekl(a)...

:-) Madlo, já jsem padla do kolen smíchy z Tvého komentáře, díky. Ohýbat se pro borůvky s dítkem na zádech, tak to Tě tedy obdivuji!

Maryna řekl(a)...

Děkuji za pochvalu, ale nejen vzhled je důležitý, zvláště u jídla. Tak třeba sem někdo doplní i jak mu to chutnalo ;-). Koštovačů bylo dost.

Anonymní řekl(a)...

Maryno, co mi to delate? Tady jsou boruvky tak drahe!!! Jeste, ze sedim na letisti a mirim za chvili smer Brno. Snad na Zelnaku jeste neco sezenu. :)

Katka

Maryna řekl(a)...

Právě jsem se vrátila ze Zelňáku a ještě jsou :-)

Cucinare con Amore řekl(a)...

Ok díky:) tak já to snad i zkusím :)))))

Bonitka řekl(a)...

tak to vypadá opravdu nádherně !!!! :)

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, vypadá to úžaně..:-) krém je super,jen nevím jak na košíčky, dala jsem je péct do vyhřáté trouby a to těsto,jak je hodně máslové,se svezlo z formiček dolů,takže mám jen nizoučké košíčky. Přitom Vaše jsou tak úžasné..:-)! Poraďte jak na to?? Děkuji Klára :-)

Maryna řekl(a)...

Kláro, těsto se při pečení trochu srazí, aby se nesrazilo moc, je důležité dát na těsto papír a zátěž. U těchto košíčků, které jsem pekla ve formě od muffinů, jsem položila na těsto papírové košíčky a ty naplnila vysokou vrstvou zátěže (fazole, keramzit, nebo speciální keramické kuličky na koláče).

Anonymní řekl(a)...

Takže opravdu jak jsem si myslela..:-) byla jsem líná a zátěž jsem tam nedala..:-). Takže příště budu chytřejší..! Děkuji Klára...:-) PS: Máte úžasné stránky ;-)!

Maryna řekl(a)...

Děkuji za pochvalu a příště raději fakt s tou zátěží, bez ní to prostě nejde.

marketawb řekl(a)...

Urcite zkusim, diky za recept a krasne fotky. Vyzkousim s agarem - pac to je to jedinne, co tu mam.

Unknown řekl(a)...

Dneska jsem vyzkoušela :) Protože nejím tvaroh, nahradila jsem ho mascarpone - výsledek výborný, lehký a nepřeslazený dezert. Podle receptu mi ale zbyla asi třetina náplně takže příště buď více košíčků nebo méně náplně :)

Maryna řekl(a)...

No z mascarpone musel být krém určitě skvělý. Jestli mi zůstala nějaká náplň si nepamatuji, ale určitě bych případně upravila recept při publikování, možná jsem měla hlubší košíčky.

Unknown řekl(a)...

Marynko, nadhera!! Opravdu se kocham:) sla by misto tvarohu ricotta? Moc diky

Maryna řekl(a)...

Silvie, ricottu můžeš určitě použít, náplň bude chuťově jemnější.

Unknown řekl(a)...

Moc dekuji za odpoved, pekny vecer

Unknown řekl(a)...

Dobrý den, ráda bych vyzkoušela váš recept, vypadá nádherně:) ale chci se zeptat, šly by nahradit borůvky borůvkouvou marmeládou? Děkuji :)

Maryna řekl(a)...

Asi ano, ale nezkoušela jsem to. Určitě nebudou tak výrazně barevné s marmeládou.

Anonymní řekl(a)...

Váš blog je postě úžasný, taky jsem pro Vás hlasovala. Máte zde velkou většinu zdravých receptů a snažíte se najít kompromis ve zdravém a chutném! Tento recept jsem ted dodělala, ale dělala sjem ho jako dort (se sušenkovým základem) a chutná výborně, vynechala sjem bílou čoko (zapomněla koupit), takže více osladila a už tuhne v lednici. To, co jsem při olizování lžíce ochutnala, mi stačilo...bude luxusní! Díky Zuzka

Maryna řekl(a)...

Děkuji a doufám, že chutnal i po vychlazení :-)

Unknown řekl(a)...

Maryno lze použít i ty kanadské borůvky? nebo kompot či mražené??? v jakém poměru aby uvedené množství želatiny dostatěčně krém zpevnlo, Dana

Maryna řekl(a)...

Samozřejmě můžete použít i kanadské nebo mražené borůvky a želatiny můžete dát snad stejně. Nevlastním věšteckou kouli :-)

Jani řekl(a)...

Chuťově jsou úžasné. Dnes peču po druhé a nemůžu se dočkat. 😁