pondělí 23. července 2012

Salát Niçoise


Salát Niçoise [nysoaz], čili z Nice, je takový barevný a voňavý pozdrav od Středozemního moře. Je v něm plno dobrých věcí, ale rozhodně nevznikne miš-maš  jak od pejska a kočičky. Pokud nevíte, jak využít zelené fazolky, a máte je rádi, tak tento salát je skvělý tip! Tuňáka a sardelky můžete klidně vynechat. 

Pokaždé, když dělám tento salát, zasněně vzpomínám na mou jedinou návštěvu Provence v rámci etnologické exkurze na cikánskou pouť k sv. Sáře v Saintes Maries de la Mer v Camarque. Ta škála barev a vůní mě tehdy naprosto ohromila.

Vzpomínám na starého Marcela, který s námi bydlel v kempu v Tarasconu na břehu řeky Rhôny. Spalo nás tam pod širákem několik nocí jen pár studentů, ostatní se mačkali daleko za městem v F1. Francouz žijící v Mnichově trávil vždy 3 měsíce v létě v tomto kempu, velký stan, před ním zasazené rajče, na stanu pověšené kastrolky a pánvičky, rybářský klobouk na hlavě. Každé ráno sedl na kolo a jel do boulangerie, každému nám na spacák položil croissant nebo nějakou jinou sladkost. Večer jsme ho na oplátku pozvali na víno. Ještě teď mám doma učebnice francouzštiny, které mi poslal, a pohledy z Pyrenejí, které se svým kamarádem každoročně přechází.
   
Salát - 4 až 5 porcí
500 g malých brambor
300 g zelených fazolových lusků
200 g cherry rajčátek
150 g hlávkového salátu (může být i kombinace různých druhů - použila jsem dubáček a lollo blondo)
50 g černých oliv
2 lahůdkové cibulky
4 vejce
80 g tuňáka ve vlastní šťávě nebo oleji
50 g sardelek (ančoviček)

Brambory očistíme kartáčkem nebo oloupeme, menší brambory necháme celé, větší překrojíme na čtvrtiny, dáme do hrnce, přelijeme vařící vodou, přidáme 2 až 3 lžičky soli a vaříme 10 minut. Během varu připravíme fazolky - opláchneme, odkrojíme oba konce lusku, odstraníme případná postranní vlákna  a překrojíme je na polovinu. Po 10 minutách varu přihodíme fazolky k bramborám a vaříme dalších 8 minut. Uvařené brambory a fazolky zcedíme a propláchneme studenou vodou.

Zvlášť uvaříme vejce na tvrdo.

Salát a rajčata opláchneme a osušíme. Salát natrháme na menší kousky, rajčata překrojíme na půlku. Cibulku nakrájíme na tenké plátky.

Na dno mísy nebo servírovacího talíře poklademe salát, na něj dáme brambory překrojené na půlky nebo čtvrtky, zelené fazolky, rajčata, cibulku, olivy, vejce překrojená podélně na čtvrtky, nahoru nadrobíme tuňáka a položíme celé plátky ančoviček.

Na závěr přelijeme zálivkou.

Zálivka
3 lžíce olivového oleje
1 lžíce bílého vinného octa
1 lžíce hrubozrnné hořčice
1 lžíce majonézy
1 lžička provensálských bylinek
sůl
pepř

Všechny ingredience dáme do misky, sůl a pepř podle chuti, a metličkou šleháme, dokud se dobře nespojí a zálivka lehce nezhoustne.


St. Maries de la Mer, Camarque, Francie, 24. a 25. 5. 2001 - procesí se sv. Sárou a prodejna paelly; Tarascon, Provence - Marcel ve svém stanu v kempu Tartarin, 25. 5. 2001; Châteauneuf du Pape, Francie, stará hlava révy vinné před Porte Rouge, 23. 5. 2001, foto: Jitka a Maria Matuszkovy



12 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Těší mě, že už píšeš k těm receptům příběhy. :) Klára

Maryna řekl(a)...

Klárko, jen občas, když mě zrovna nějaký napadne.

Cucinare con Amore řekl(a)...

Tento salát je pro mě nejlepší zdravá večeře :)) Miluju ho , dělám ho sice malilinko jinak, hlavně dresing ,ale zkusím i ten tvůj , ať je změna :))) A krásně naservírováno a fotky luxusní :)

Maryna řekl(a)...

Děkuji, Jano. Jaký děláš dresing ty?

Anonymní řekl(a)...

Salát vypadá nejen krásně, ale je i chuťově výborný! Mary mi jej přinesla v šestinedělí, hned jak jsem jej uviděla, měla jsem na něj strašnou chuť a opravdu nezklamal. Pošmákla jsem si a malá ani neměla koliky, takže můžu doporučit i v šestinedělí :-) Zdravý, chutný a krásný! Eva

Maryna řekl(a)...

To jsem ráda, že Vám chutnal oběma, holky. :-)

Cucinare con Amore řekl(a)...

takový asi obyčejnější - med, citon.šťáva, sůl, dijonská hořčice a kvalitní slun.olej..takže moc ráda vyzkouším tvuj recept a ani jsem zatím nedávala ančovičky

Madla řekl(a)...

Nádherný salát a krásné vzpomínky navrch, to je to pravé léto. Už vím, co bude v následujícíh vedrech na oběd - jen asi zaměním černé olivy za zelené, černým jsem doposud nepřišla na chuť (moje vina, já vím, ale třeba se k nim věkem ještě projím :-)). A ančovičky nevynechám, ty miluju!
Ad fotky - tvé fotky navozují nádhernou atmosféru a jen tak mimochodem spouštějí velmi silný Pavlovův reflex :-)

Maryna řekl(a)...

Madlo, moc děkuji. Zelené olivy tam taky nebudou špatné, ale neudělají takovou parádu :-)

Unknown řekl(a)...

Geniální salát!!! Dělala jsem ho kamarádům, když měl každý přinést něco z mezinárodní kuchyně (sešly se dobroty od indické polévky po arabskou sladkost - takže vskutku cesta kolem světa) a měl velký úspěch...

Maryna řekl(a)...

Ahoj Zdeňko, to mám radost a to už někde měli fazolky? Na Zelňáku jsem je ještě nezahlédla.

Unknown řekl(a)...

Čerstvé bohužel nebyly, použila jsem mražené, ale i tak byl salát super. (Jedli ho i ti, kteří normálně fazole nejedí, takže to považuju fakt za úspěch:)