neděle 29. července 2012

Galettes s červeným rybízem




Galette je obecný termín používaný ve francouzštině pro ploché, nejčastěji kulaté, koláče z křehkého těsta. V Normandii a Bretani označuje palačinky z pohankové mouky a ve frankofonní Kanadě zase větší křehké sušenky.
Název galette se k tomuto koláči fakt hodí, protože jeho těsto je opravdu extra křehké. Úplně se rozplývá na jazyku. Díky tomu se s ním trochu hůř pracuje a rozválet je není jen tak, ale jinak je to jednoduchý a rychlý recept. Díky mamčiným kamarádkám mám zase slušnou zásobu červeného rybízu (nepotřebuje někdo sklidit i černý? Smile-tpvgames.gif) a můžu vesele experimentovat v kuchyni bez toho, abych se finančně zruinovala na Zelňáku.
Základ receptu je z časopisu Sweet Dreams, který jsem objevila na dovolené v Rakousku. Nádherně udělaný časopis - čtvrtletník, hodně zajímavých receptů a překrásné fotky. Letní číslo je věnované borůvkám, ostružinám, červenému rybízu, meruňkám a broskvím. Zvlášť se mi líbí, že ke každému sezonnímu ovoci tam je mezi 10 až 15 recepty a na konci sešitu jsou dva indexy, jeden abecední a druhý s náhledy fotek. Pokud vládnete němčinou, tak opravdu vřele doporučuji.

Těsto
100 g másla
200 g hladké mouky
50 g moučkového cukru
1 žloutek
špetka soli
2 lžíce vody

Voda v původním receptu není, ale těsto je bez ní tak křehké, že se nedalo vůbec rozválet. Po přidání vody se s ním dalo pracovat lépe.

Ze všech surovin vypracujeme hladké těsto, vytvoříme z něj kouli, zabalíme do potravinářské folie a dáme vychladit do ledničky minimálně na 30 minut.

Náplň
400 g červeného rybízu (ovoce můžete libovolně namíchat třeba s černým rybízem, malinami, jahodami, borůvkami)
20 g bramborového škrobu
50 g třtinového cukru
16 g vanilkového cukru (2 sáčky)
½ lžičky mleté skořice
½ lžičky nastrouhaného muškátového oříšku

Rybíz zbavíme stopek, omyjeme a necháme okapat. V misce jej promícháme s ostatními ingrediencemi. Množství cukru volte podle toho, zda je rybíz sladší nebo kyselejší, a také podle vlastní chuti. 

Z pečicího papíru vystřihneme čtyři čtverce o straně 20 cm. Těsto rozdělíme na čtyři rovnoměrné díly. Pečicí papír trochu pomoučíme a rozválíme na něm těsto na placku silnou asi 3 mm, snažíme se, aby byla co nejkulatější. Pečicí papír s těstem přeneseme na plech, do středu těsta rozložíme ¼ rybízové náplně, po obvodu necháme cca 3 cm okraj, ten na závěr přehneme po celém obvodu směrem do středu přes náplň. Takto připravíme i zbylé tři galettes. Okraj nemusí být úplně pravidelný, koláč díky tomu bude vypadat rustikálněji.

Troubu předehřejeme na 200°C, po vložení plechů do trouby snížíme teplotu na 180°C s ventilátorem a pečeme 25 minut. Po upečení necháme úplně vychladnout na roštu. Před podáváním můžeme pocukrovat moučkovým cukrem.



15 komentářů:

Cucinare con Amore řekl(a)...

Naprostá krása!!

Maryna řekl(a)...

Díky!

Madla řekl(a)...

Jé, to vypadá skvěle! Asi teď navečer půjdu navštívit tchýninu zahrádku a krapet jí orvu rybíz (beztak neví, co s ním :-)). Křehké těsto miluju a letošní léto jsem zatím žádný ovocný koláč nepekla a úplně cítím tu vůni a chuť rozplývajícího se sladkého máslového těsta s pikantním červeným rybízem! Ach, ach, ach!

Maryna řekl(a)...

Tak jak to dopadlo? Zahrádka vypleněna? :-)

Madla řekl(a)...

Tak jsem nakonec upekla úplně jinou buchtu, díky velkorysému zásobení cuketami to byla cuketová buchta s mandlemi a čokoládou, ale na tuhle křehkou máslovou nádheru taky dojde!
Joa jak dopadla ta tvá borůvková jogurtová zmrzlina? Doufám, že bude recept ...?

Maryna řekl(a)...

Borůvkovo-jogurtová zmrzlina je výborný, recept bude, ale až se donutím ho napsat. :-)

MyWay řekl(a)...

No perfektné, určite sa inšpirujem...

Maryna řekl(a)...

To budu ráda.

Shraven řekl(a)...

Jej, myslím, že o tom německém časopise jsem neměla vědět... Teď ho chci! Spojit nutný trénink němčiny s pečením, to by bylo přesně pro mě.

A tartaletky vypadají úchvatně, snad ještě někde letos potkám rybíz :-)

Maryna řekl(a)...

V pátek by mělo vyjít podzimní číslo :-) Už se na něj těším, jen si pro něj musím udělat výlet do Vídně.

Dá se použít i mražený rybíz nebo třeba maliny, borůvky, jablka...

Unknown řekl(a)...

Dnes jsem pekla a je to výborné! ;-) Už se těším až si dám zítra další kousek :-)

Maryna řekl(a)...

To jsem ráda!

MyWay řekl(a)...

Boli vynikajúce....

Veronika řekl(a)...

Dneska jdu na ně! Děsně se těším, máte to krásně nafocené :)

Anonymní řekl(a)...

Výborný! Určitě jsem nedělala naposledy. S těstem se pracovalo parádně, měla jsem ho v lednici dýl než přes noc a na křehké těsto se mi osvědčilo vyvalovat ho mezi dvěma kusy pečícího papíru, netrhá se to, vše je kulaté, žádné podsypávání moukou.. Pokud by někoho zajímalo jak jsou velké (jako jsem byla zvědavá já při objevení a nadchnutí se pro recept:)), moje mají tak 13-14cm a vešly se mi všechny krásně na jeden větší plech. Opět díky, Maryno. :)