středa 13. června 2012

Třešňové pirožky


Vítejte u další lekce z polské kuchyně. U našich severních sousedů jsou velmi populární pierogi - taštičky z nudlového těsta s různými náplněmi, převážně bramborovo-tvarohovou, houbovou, z mletého masa nebo kysaného zelí. Tato slaná varianta se podává nejčastěji přelitá osmaženou cibulkou nebo s kysanou smetanou a v polských restauracích ji najdete pod názvem pierogi ruskie. Sladká verze se sezonním ovocem se servíruje posypaná cukrem a přelitá máslem. Pokud chcete vyzkoušet něco jiného než ovocné knedlíky, tak vřele doporučuji.

Těsta z jednoho vejce je celkem hodně, bylo by z něj asi 60 pirožků, což mi přišlo celkem dost. Z ⅓ těsta jsem tedy vyrobila nudle do polévky.

Tipy k přípravě nudlového těsta:
- těsto musí být dobře vypracované, nesmí se lepit, musí být elastické a lesklé na povrchu
- těsto, se kterým právě nepracujete, je dobré zabalit do navlhčené utěrky, aby nevysychalo
-  těsto se musí rozválet opravdu hodně natenko, není lepivé, tak jej není potřeba moc podsypávat moukou
- nudlové těsto se má tendenci smrskávat a rozválet jej je celkem pracné, jednodušeji to jde tak, že je přehnete přes okraj válu tak, že polovina visí dolů. Rozválíte část, kterou máte na válu, pootočíte o 90° a opět válíte - a tak dále, dokud není dostatečně tenké.

Suroviny
425 g hladké mouky
1 vejce

10 g másla
špetka soli
125 ml převařené vychladlé vody
500 g třešní
moučkový cukr na posypání pirožků
rozpuštěné máslo na polití pirožků


Třešně zbavíme stopek, rozkrojíme na polovinu a zbavíme pecek.

Mouku nasypeme na vál, uprostřed uděláme důlek, do kterého zamícháme špetku soli a vyklepneme do něj vajíčko, přidáme máslo, přilijeme vodu a vypracujeme těsto. Zpracováváme ho asi 10 minut, musí vzniknout lesklé a elastické těsto. Pokud by bylo moc tuhé, můžeme přidat ještě trochu vody, ale přiléváme ji velmi opatrně.

Odebereme ⅓ těsta, zbývající zabalíme do vlhké utěrky. Těsto rozválíme na plát silný asi 1 mm, je téměř průsvitný. Vykrajujeme z něj kolečka o průměru asi 7 cm, na každé kolečko položíme 3 půlky třešní, okraj na polovině kolečka potřeme prstem namočeným ve vodě, těsto se potom lépe spojí. Těsto přehneme na polovinu a vytvoříme pirožek, okraje dobře spojíme a můžeme jej ozdobit například vytlačením hrotů vidličky.

Pirožky vkládáme do vroucí, lehce osolené vody. Po vyplavání na hladinu vaříme ještě 2 až 3 minuty.

Podáváme ihned posypané moučkovým cukrem a přelité máslem. Můžeme také přidat mletou skořici nebe tvaroh na strouhání.

Pirožky můžete i zamrazit, vaří se nerozmražené po dobu cca 5 minut od vyplavání na hladinu.



9 komentářů:

zahrada mojí duše řekl(a)...

mňam! vypadají skvěle! tyhle exkurze do polské kuchyně se mi moc líbí, díky za ně :-)

Maryna řekl(a)...

To jsem moc ráda, že polská kuchyně někoho oslovuje a slibuji, že v exkurzech budu pokračovat.

Madla řekl(a)...

I já jsem fakt nadšená z tvého zájmu o polskou kuchyni, to na české foodblogerské scéně chybí. Pirožky vypadají skvěle a díky moc za tip s vyvalováním nudlového těsta, domácí těstoviny občas dělám a je fakt, že to vyvalování je na nich nejhorší.

Maryna řekl(a)...

Milá Madlo, zájem o polskou kuchyni mě těší, k Polsku mám blízko a tak toho mám ještě docela dost v zásobě :-)

Anonymní řekl(a)...

Díky za radu u meruňkových knedlíků, dívám se na doporučený recept a je to přesně to, co dělávala a dělává moje maminka na západním Slovensku (na myjavských kopaniciach), kde je to klasika. Nudlové těsto, do kterého se může zabalit cokoli - ovoce, povidla, houby. Vaše pirožky jsou ale překrásné! Alena V.

Anonymní řekl(a)...

Tak jsem to nevydržela a vyzkoušela jsem také tento recept, přesně podle Vašich rad: kolečko průměr 7 cm, 3 půlky třešní. Vyšlo to úplně perfektně. Okraje jsem před zavřením potírala trochu vodou, lépe to pak drželo. Jenom jsem asi těsto nevyválela jako Vy, měla jsem jich méně. Doma velký úspěch. Děkuji! Alena V

Anonymní řekl(a)...

Často vzpomínám na velmi chutné třešňové taštičky, které nám vařívaly maminka a babička. Nepamatovala jsem si recept, ale po přečtení Vašeho dnešního receptu jsem přesvědčena, že je to ten pravý. Určitě vyzkouším. Děkuji, čtenářka z FM.

Anonymní řekl(a)...

Skvělé :-) V naší rodině se do těsta přidává malý díl pasírovaných vařených brambor (těsto pak neválíme až tak na tenko) a asi jsme divní, ale tyto třešňové dobroty si místo cukru mírně posolíme a polijeme osmaženou cibulkou :-) Zrovna dnes je jdu vařit. Děkuji za pěkné stránky :-)

Maryna řekl(a)...

Nemohla bych poprosit o recept? Na maryna(a)laskominyodmaryny.cz