sobota 2. června 2012

Jasmínová zmrzlina


Pokud chcete, aby se Vaším bytem linula intenzivní vůně jasmínu, tak se pusťte do výroby této zmrzliny. Čerstvé jasmínové květy se nejdříve namáčí 3 hodiny ve vodě, která se následně svaří. Po celou dobu se z nádoby s květy line opravdu neuvěřitelná vůně. Po prvním ochutnání mě tato zmrzlina moc nenadchla, protože je na můj vkus až příliš aromatická, ale v kombinaci s rozšlehanými jahodami byla skvělá! Jen přišla všem, kteří ji ochutnali, hodně sladká, tak jsem poměr cukru v receptu trochu upravila. Inspirací mi byl recept z krásné kuchařky Culinaria Itálie, který jsem částečně modifikovala.

Suroviny
50 g květů jasmínu
120 g krupicového cukru
4 bílky
1 svitek skořice
2 lžíce bílého rumu
500 ml vody

Na břehu řeky Svratky... trháme jasmínové květy, foto: Jola Whyte
Květy jasmínu namočíme na 3 hodiny do 500 ml vody. Po třech hodinách vodu zcedíme, přimícháme do ní 60 g krupicového cukru, přidáme skořici a krátce povaříme. Vyjmeme skořici a přilijeme bílý rum. Necháme vychladit do dalšího dne v ledničce.

Bílky dáme do mísy na šlehání, kterou je možné vložit do vodní lázně. K bílkům přidáme zbývající cukr, mísu postavíme do vodní lázně a ohříváme za stálého míchání metličkou, dokud se cukr v bílcích nerozpustí. Zda je cukr rozpuštěný, nejlépe zjistíme, když si trochu směsi rozetřeme mezi dvěma prsty a necítíme žádné hrudky. Ohřívání ve vodní lázni trvá jen pár minut, bílky se nesmí uvařit!

Bílky necháme vychladnout a poté je vyšleháme do pevného sněhu. Na závěr do nich zašleháme jasmínovou vodu. Směs dáme do zmrzlinovače a dále postupujeme podle návodu k němu.

Zmrzlina je měkká, nadýchaná a dobře se nabírá a tak ji můžete podávat ihned po vytažení z mrazničky.



10 komentářů:

zahrada mojí duše řekl(a)...

Vypadá to výborně a musí to nádherně vonět...jen si tedy nejsem jistá tím jasmínem - koukám totiž, že byly použité květy pustorylu - který se u nás v ČR často nazývá jasmín, ale s jasmínem nemá nic společného a asi není jedovatý, ale jíst by mne ho taky nenapadlo...ale vzhledem k tomu, že patrně žádný z účastníků ochutnávky neměl žádné zdravotní potíže, tak to bude asi v pohodě :o))). Takže teď v sobě lámu pokušení vyzkoušet/ nevyzkoušet, ale asi to nechám až za rok až nebudu těhotná, radši :-).

Madla řekl(a)...

Taková voňavá zmrzlina, na tu bych se hned nechala pozvat! Já jsem teda strašný botanik, rozpoznám tak maximálně růži od bodláku, ale jestli jsou ty kvítky na fotografii jasmín, tak jdu do toho, protože plno těchle krásně voňaých keřů mám kolem sebe (na rozdíl teda od bezu :-()
Ty jsi normálně zmrzlinová královna!

zahrada mojí duše řekl(a)...

Tak jsem zapátrala a na některých stránkách v angličtině uvádějí pustorylové květy jako bezpečné k jídlu...tak jdu asi do toho, bude pustorylová zmrzlina..nebo sirup, nebo voňavé něco :-). Našla jsem, že se kdysi i jedly listy v salátech a údajně listy obsahují saponiny, tak se dají používat jako náhražka mýdla :-)...zas ale ty saponiny nejsou na jídlo moc dobré :-).

Maryna řekl(a)...

Zahrada mojí duše: Děkuji za doplnění. Chtěla jsem do úvodu napsat, že se jedná o tzv. jasmín zahradní (pustoryl), ale nějak mi to vypadlo. Ona většina květů je jedlých a i tyto květy jasmínu zahradního jsme si přidávali třeba do čaje. Zmrzlinu jedlo 5 lidí a nikomu nic nebylo, tak nemusíte mít obavy. :-)

Madla: Směle do toho a díky! Zmrzlinovač si na sebe musí vydělat. :-)

Cucinare con Amore řekl(a)...

Zajímavý nápad :))) !! Jojo tenhle "český" jasmín miluju, teda jeho vůni, ta je dokonalá,ale nějak nemám ráda jasmín v jídle, ani ve formě zeleného čaje či rýže, takže by mi asi zmrzlinka moc nechutnala,ale za to by mi určitě skvěle voněla:)

Anetka řekl(a)...

toto je prvotriedny recept, maryno!

Maryna řekl(a)...

Díky!

Zmrzlinář řekl(a)...

Když jsem to zprvu viděl, docela jsem byl skeptickej, a to hlavně kvůli tomu jasmínu, ale teďka si řikám, že nakonec proč ne, že :) Vonět to musí fakt božsky, už kvůli tomu by to stálo za to zkusit

zahrada mojí duše řekl(a)...

Tak jsem neodolala a už mám pustoryl naložený ve vodě...jen asi nebude zmrzlina, ale prozatím "pouze" pustorylový sirup, jsem zvědavá, jak to dopadne :-)))

Maryna řekl(a)...

to Zmrzlinář: chuťově až tak výrazná není, proto je lepší ji s něčím kombinovat, ale voní opravdu omamně

to Zahrada mojí duše: tak se potom pochlubte, jaký je sirup