středa 20. června 2012

Chłodnik litewski



Chłodnik litewski je polévka, která se servíruje studená, a tak se ideálně hodí do těchto tropických veder. Češi příliš studeným polévkám neholdují a červené řepě také ne, ale těm co ji mají rádi, vřele doporučuji, protože chłodnik je fakt osvěžující.
Chłodnik je litevského původu, do Polska se dostal za vlády Jagiellonců a zdomácněl zde. V starších receptech se uvádí, že se připravoval z vody z kvašených okurek nebo červené řepy. Varianta v uvedeném receptu je jednodušší a v Polsku se používá nejčastěji. Pokud budete mít mladou červenou řepu i s natí, přidejte do chłodniku i tu, nakrájejte ji na drobno a dejte ji povařit k červené řepě.

Suroviny
4 menší červené řepy
1 salátová okurka
400 ml podmáslí nebo kefíru
2 lžíce čerstvého drobně nasekaného kopru
1 lžíce drobně nasekané kadeřavé petrželky
sůl, pepř
ocet
kysaná smetana a vejce na ozdobu

Omytou červenou řepu oloupeme, nakrájíme na malé kostky, zalijeme ji asi 200 ml vody a dáme ji na 15 minut vařit. Uvařenou řepu odstavíme a necháme ji trochu vychladnout. Odebereme ⅔ řepy a tekutinu, rozmixujeme je dohladka a vrátíme ke zbytku řepy.

Okurek oloupeme a nakrájíme na malé kostičky. Přidáme jej k řepě spolu s koprem a petrželkou. Přilijeme podmáslí nebo kefír a dobře zamícháme. Ochutíme solí, pepřem, můžeme také přikyselit trochou octa.

Polévku dáme na 2 hodiny vychladit do ledničky. Před podáváním ozdobíme lžičkou kysané smetany, koprem a vajíčkem uvařeným na tvrdo rozkrojeným na čtvrtky. Může se přidat i ředkvička nakrájená na co nejmenší kostičky.




11 komentářů:

Madla řekl(a)...

Další perla z polské kucnyě! Jsem polévkomilec a taky řepožrout, tudíž je jasné, co se bude v těchle vedrech vařit. Mí drazí spolustrolovníci sice mé nadšení z červené řepy nesídlejí, ale aspoň zbyde víc pro mě :-) Už se těším!

Martina F řekl(a)...

Nedávno jsem se doslova upsala červené řepě a tohle určitě vyzkouším.

Anonymní řekl(a)...

absolutně vynikajiící první pomoc po kocovině, doslova sem cítila jak se do mě dostává energie. I když vejce nejím, bez něch neměla chybu a ještě sem se nedostala k nákupu, ale zdravé a rychlé miluju!!
Jinak při představě studené polévky mě taky nijak zvláštní chutě nenapadají, tak si říkám, že je to takový zeleninový džus!!

Maryna řekl(a)...

Madlo, u nás doma to je obdobné, zarytí odpůrci červené řepy ani neochutnali :-)

Martino, vyzkoušej, jestli máš ráda červenou řepu, tak se vsadím, že Ti bude chutnat.

Jolo, díky za asistenci u focení a nezávislé hodnocení :-)

Jitka řekl(a)...

Lituji, že jsem si tolik let tuto dobrotu odpírala a nenašla odvahu ji ochutnat. V tropických vedrech je to skvělé a chutné jídlo.

Anonymní řekl(a)...

ok muj vytvor nebyl tak bozsky, vlastne nemala takovou sladsi chut, ale byla osvezujici, bohuzel zbytek byl v zachode nebot ho ostatni taky neochutnali..
jo a jak si krajela vse? bylo to tak jemny?? ...hm jola

Maryna řekl(a)...

Joli, tak to je mi líto, že doma pohrdli. Nejlepší je mladá červená řepa a raději menší, ta bývá nejvíc sladká a má nejlepší chuť. Krájela jsem všechno na hodně jemno.

Madla řekl(a)...

Tak u nás taky všichni prohdli, nicméně já plesám radostí, polévku ochotně obědvám i večeřím. Výborná je s koprovým pestem domácí výroby :-)
Odpůrci řepy ať se jdou bodnout, aspoň zbyde víc na nás :-)

Maryna řekl(a)...

Taky jsem byla ráda, že se nemusím moc dělit! :-)

Anonymní řekl(a)...

Senzace! Chtěla jsem si připomenout polévku do které jsme se letošní léto zamilovali. A je to ona, přesně jako od Poláků.
Díky.
Bláža

Unknown řekl(a)...

Škoda, že není vedro, mám na ni hlad !