sobota 14. ledna 2012

Ne zcela povedené výletní Macarons


Přemýšlela jsem, jakou laskominu připravit holkám na sobotní výlet do Předklášteří, a protože v mrazáku zůstaly od Vánoc nějaké bílky, padla volba na makronky.


Macarons jsou vlastně sněhové mandlové pusinky plněné nejčastěji máslovým krémem. Mají různé příchutě a barvy, nejčastěji pastelové. Ty nejlepší asi pořídíte v Paříži u Laduréeho a Pierra Hermého, kde mívají sezonní kolekce makronek.


Správná makronka je kulatá, na povrchu lesklá, hladká a bez prasklin, na spodním okraji je zvrásněná a pórovitá. Na povrchu musí být křupavá a uvnitř vláčná a měkká, ale ne lepivá.


Makronky jsem pekla již několikrát, ale nejlépe si mi povedly napoprvé, kdy splňovaly opravdu všechna výše uvedená kritéria. Ty dnešní byly krásně křupavé, ale přitom měkké a vláčné, ale bohužel jejich povrch nebyl hladký a bez prasklin. Chyba byla asi v těch mražených bílcích. Ještě je budu muset hold trénovat. Jako energetický doping dnešní krásné procházky se ovšem osvědčily i tak :-).




Suroviny na makronky
80 g bílků
170 g moučkového cukru
100 g loupaných mandlí nebo mandlové mouky
1 lžička potravinářské barvy

Bílky nechte stát 12 až 24 hodin v otevřené nádobě na kuchyňské lince, aby vyschly.
Pokud nemáte mandlovou mouku, mandle rozemelte nebo rozsekejte na jemno. Čím jemněji se Vám to podaří, tím lépe.
Bílky ušlehejte do polotuha a postupně k nim po lžících  přidávejte za stálého šlehání 35 g prosátého moučkového cukru. Šlehejte dokud nevznikne pevný sníh.

Zbývajících 135 g prosátého moučkového cukru promíchejte s mandlemi a případně potravinářskou barvou. Vše opatrně přimíchejte vařečkou k bílkovému sněhu.

Bílkovou směs naplníme do zdobícího sáčku s větší kulatou špičkou a na plech vyložený pečicím papírem nastříkáme kolečka o průměru 3 cm. Mezi kolečky děláme větší rozestupy, protože se ještě roztečou. Plechem udeříme jemně, ale razantně o nějaký měkčí podklad, například o postel, aby se kolečka rovnoměrně roztekla a vyrovnala. Plechy odložíme na 30 minut na teplejší místo, aby makronky oschly a vytvořila se na nich skořepinka, které se dá bez přilepení dotknout prstem.

Pečeme 10 až 13 minut v troubě vyhřáté na 140°C. Makronky nesmí zezlátnout. Po upečení je necháme trochu vychladnout přímo na plechu a potom je opatrně přeneseme na rošt, kde je necháme vychladnout před spojováním krémem. *


Čokoládový krém
75 g másla
40 g moučkového cukru
2 lžíce kakaa
1 lžíce griotky

Ve vodní lázni rozpustíme máslo spolu s kakaem. Nejlépe v nádobě, ve které je poté možno krém i vyšlehat. Až je máslo rozpuštěné, odstavíme nádobu z vodní lázně a opatrně do něj zamícháme prosátý moučkový cukr.
Základ krému odstavíme na chladné místo, aby částečně ztuhl. Prochladlý základ šleháme asi 20 minut, až vznikne hladký krém, který hodně zesvětlá, po 10 minutách šlehání krému do něj přidáme lžíci griotky nebo rumu.

Ušlehaným krémem spojujeme makronky k sobě. Na každou makronku jsem použila přibližně kávovou lžičku krému. Makronky necháme před podáváním alespoň půl hodiny ztuhnout na chladnějším místě.

* Každá trouba peče jinak a proto je potřeba si najít tu správnou teplotu a dobu pečení macarons.





8 komentářů:

Zuzka řekl(a)...

francouzské macarons se musí dělat z čerstvých bílků - teda relativně čerstvých - jinak je to práce v niveč ... Zuzka

Maryna řekl(a)...

No dnes jsem si to zkusila, že z těch mražených to fakt není úplně ono, ale naštěstí to nebyla úplně práce vniveč :-) Všechny se snědly i tak!

Jitka řekl(a)...

Nevím, proč má Maryna pochybnosti o zdařilosti svých makronek. Chuť byla bezchybná a že tvar nebyl placatý jako francouzský originál, mi při mlsání vůbec nevadilo.

Anonymní řekl(a)...

Byly super, i Tadeáš loudil (Raf samozřejmě permanentně)!

Maryna řekl(a)...

No bylo vidět, že hlavně Tadeášovi šmakovaly :-)

Maruš řekl(a)...

Dobrý den, makronky jsou pro mě stále výzva! Zkoušela jsem podle receptu Romana Pauluse s Lidovek (má teda jiné poměry surovin), ale většinu kritériíí bohužel nesplňovaly. Taky jsem měla starší bílky. Chtěla jsem se zeptat na mletí mandlí. Máte nějaký tip jak co nejjemněji mandle namlít? Já použila sekáček (nasazovací na tyčový mixér), ale výsledek asi nebyl úplně ideální... Předem dík a hlavně díky za tento blog, jste velkou inspirací k sebe realizaci! :-)

Maryna řekl(a)...

Já si mandlovou moučku nejčastěji kupuji nebo melu mandle na mlýnku na strouhanku. Díky za pochvalu.

Unknown řekl(a)...

Já dnes zkusila poprvé... očekávání byla veliká... sníh vypadal dobře našlehaný, pravda - mandlová mouka mohla být jemnější (ale můj "robotek" to líp neuměl) - všechno to prostě vypadalo tak, že se dílo může podařit... nepodařilo - bobky popraskané, noha žádná, vnitřek dutý a jako na potvoru se mi srazilo i mascarpone na krémovou náplň :( od dalšího pokusu mne to dost odradilo :(