neděle 18. listopadu 2012

Rohlíčky Dana



Tyto rohlíčky mají určitě nespočet variací a názvů. U nás doma jim říkáme "rohlíčky Dana" po příbuzné, od níž jsem získali recept. Základem je těsto z ořechů a bílků, nazdobené kakaovým krémem a přelité čokoládou. Protože jejich výroba není úplně snadná, zvláště vymačkávání hutného těsta na plech je namáhavé, objednávají se k nám na ně všichni příbuzní a známí. Již několik let je tedy pečeme z několikanásobné dávky, aby se na všechny dostalo :-)

Suroviny na 80 rohlíčků
4 bílky
300 g cukru krystal
150 g mletých vlašských ořechů
50 g strouhanky


Bílky, krystal a vlašské ořechy dáme do hrnce, nejlépe třeba litinového. Pomalu za stálého míchání rozpouštíme na plotýnce na mírném plameni, až vznikne řidší kaše jantarové barvy. Trvá to přibližně 20 minut. Poté do směsi zamícháme postupně strouhanku (směs nesmí být až moc hutná) a masu naplníme do pytlíku se zdobicí špičkou (např. hvězdička s větším průměrem). Na plech vyložený pečicím papírem stříkáme malé rohlíčky. Směs se musí stříkat ještě horká, tak pokud nemáte azbestové ruce, je lepší zdobicí pytlík držet v chňapkách.

Pečeme 18 až 20 minut v troubě vyhřáté na 170°C. Po upečení necháme rohlíčky trochu zatuhnout na plechu, poté je sejmeme a necháme vychladnout na roštu.

Před zdobením krémem je uchováme 10 dnů v krabici, aby změkly.

Cukr rozpuštěný s bílky
... po přidání strouhanky
Kakaový krém
150 g másla
90 g moučkového cukru
3 lžíce kakaa
2 lžíce rumu


Ve vodní lázni rozpustíme máslo spolu s kakaem. Nejlépe v nádobě, ve které je poté možno krém i vyšlehat. Až je máslo rozpuštěné, odstavíme nádobu z vodní lázně a opatrně do něj zamícháme prosátý moučkový cukr. Základ krému odstavíme na chladné místo, aby částečně ztuhl. Prochladlý základ šleháme asi 20 minut, až vznikne hladký krém, který hodně zesvětlá.

Krém naplníme do zdobicího pytlíku s ozdobnou špičkou a na každý rohlíček nastříkáme vrstvu krému.

Rohlíčky nazdobené krémem dáme na chladné místo, aby krém před poléváním čokoládou ztuhl.

Čokoládová poleva
150 g hořké čokolády
60 g ztuženého tuku


Čokoládu spolu se ztuženým tukem rozpustíme ve vodní lázni. Rohlíček chytíme za těsto, obrátíme krémem dolů a rychlým pohybem namočíme v čokoládové polevě, necháme trochu okapat, obrátíme nahoru a položíme na rošt. Necháme ztuhnout na chladném místě.

Nazdobené rohlíčky je potřeba před podáváním nechat alespoň 2 dny odpočívat na chladném místě, aby podklad z těsta změkl.






26 komentářů:

Zrzunka řekl(a)...

to je od vás hezké,že pečete i pro známé! :) z vymačkávání budete mít pěkný svaly! :D

Maryna řekl(a)...

Nic jiného nám nezbývá, oni se už i sami objednávají :-)

refwer řekl(a)...

Ani se nedivím, vypadá to skvěle! :)
Dneska budu péct bílkový koláč tak ti potom dám vědět jak to dopadlo :))

Maryna řekl(a)...

Jsem zvědavá.

Madla řekl(a)...

Jé, přesně tyhle rohlíčky miluju z jedné mohelnické cukrárny, kde je prodávají z opravdu poctivých surovin a nešizené. Ale je fakt, že k jejich realizaci mě vždycky zrazovala poměrná složitost, takže o to větší máš můj obdiv!
Jen se chci zeptat k té čokoládové polevě, může se tam místo ztuženého tuku dát třeba máslo? Já ztužené tuky fakt nepoužívám ...

Maryna řekl(a)...

Madlo, tady do té polevy dávám ztužený tuk, i když ho jinak také nepoužívám. Máslo čokoládu nerozředí, tak jak ztužený tuk. Poleva musí být hodně tekutá a na rohlíčcích musí zanechat jen tenký film, který ihned ztuhne. Můžeš to vyzkoušet s tím máslem a potom mi dát vědět, jak to dopadlo.

Unknown řekl(a)...

Dobrý den, tak jsem včera pekla tyto rohlíčky, směs byla tedy opravdu tak tuhá, že jsme to s mamkou skoro nemohli přes pytlík protlačit, tak jsme potom ještě z teplé směsi tvarovaly rohlíčky ručně a zbytek nám ztvrdnul, což je škoda, protože jsou tak výborné!! už se těším, až je nazdobíme krémem, stačily jsme jich udělat pouze 40 tak snad na mě něco zbyde ;)

Maryna řekl(a)...

U nás tu nejtěžší práci, tedy vymačkávání rohlíčku na plech, dělají mužští členové rodiny. Vzhledem k tomu, že jich děláme tradičně tak 250, tak bych to asi nezvládla :-). Pokud bylo těsto ale až tak hutné, tak to chtělo přisypat trochu méně strouhanky. Každé bílky jsou jinak velké, tak i strouhanka se potom musí dosypávat podle potřeby. Ovšem pokud je strouhanky málo, tak se rohlíčky při pečení moc roztékají.

Unknown řekl(a)...

Děkuju za radu, nejspíš jsem opravdu udělala chybu v množství použité strouhanky, stejně udělám ještě jednu dávku rohlíčků protože se bojím, že budou do Vánoc snězené :-)

Anonymní řekl(a)...

Tak mně se rohlíčky vůbec nepodařily :0( Těsto se nikdy nespojilo, bylo sypké a i na nejmenší plotýnce se nejenom připalovalo, ale i spalovalo. Nevím kde jsem udělala chybu?! Váha mi snad váží dobře a bílky mi připadaly normálně velké, jen ten hrnec nemám litinový, ale nerez. Na strouhanku a těžké vymačkávání ani nedošlo. Škoda, já se na ně tak těšila. Asi to zkusím znovu, i když oříšky docházejí ....
Šárka

Anonymní řekl(a)...

Dobrý večer Maryno,děkuji za super recept.vše hotovo, jen poleva mě nevyšla. do pelevy z čokolády na vaření jsem rozpustila čokoládové mikuláše, které už dcerka nedojedla, jenže najednou se vytvořila hrudkovitá kaše, nepomohl ani ztužený tuk.ani máslo.nevíte čím se to stalo?že by se mikuláš naštval? .-))))) lenka w.
PS.jinak vaše linecké-úúúžasné,slepeno, polito, téměř sežráno.

Maryna řekl(a)...

Cukr s bílky a ořechy se musí rozpouštět na nejmenším plameni, což neznamená, že je to nejmenší hořák. Na sporák se musí dát ještě plotýnka nebo rozdělovač plamene. Celou dobu se musí míchat. Rozpuštěný cukr začne karamelizovat a hnědnout a vznikne hustší kaše. Určitě to jde vyrábět i v nerezovém hrnci, nemám s tím zkušenosti, ovšem musí být kvalitní se silným dnem.

Maryna řekl(a)...

Jak jsem ráda, že píše i někdo, komu se něco povedlo :-) S Mikulášem bych to viděla tak, že nebyl z čokolády, ve složení byl asi škrob, který se takto chová. Linecké myslíte to pomerančové? Díky

Anonymní řekl(a)...

Ano myslím s pomerančem,on ten vařený žloutek opravdu funguje. jiné linecké už dělat nebudu. a ta kandovaná kůra- pochoutka. včera jsem ji dala do biskupského chlebíčku.dokonce jsem ji nadělala tuny a teď ji rozdávám známým v celofánovém pytlíčku a jsem za hvězdu :-))))) lenka w.

Maryna řekl(a)...

Takové praktické dary jsou nejlepší. Mám radost, že jste se u mě inspirovala.

Anonymní řekl(a)...

Já měla nejmenší plotýnku a na sporo. Rozdělovač ne, to nemám, to je pravda. Hrnec mám nějaký ze základní řady Zepteru, dno není úplně papírové, ale ani nemá 2 cm. Míchala jsem pilně, střídala jsem se s přítelem, z obou z nás se jen kouřilo ;0) Kamarádka mi poradila příště to zkusit ve vodní lázni, tak uvidím ... Nevzdávám to, cukroví vypadá luxusně!

Maryna řekl(a)...

No ve vodní lázni si myslím, že to nepůjde, cukr nezačne karamelizovat. Míchání není náročné, protože směs není moc hustá, zvláště když se začne rozpouštět cukr. Plotýnka se dává na hořák, aby se teplo rozprostřelo po celém dnu hrnce a také se tím zmírní působení plamene. Bohužel nemám zkušenost s elektrickým vařičem. Třeba v tomto směru poradí někdo jiný.

Anonymní řekl(a)...

A to je ono! Cukr se rozpustil během chviličky, a pak šup a ... Má směs byla tvrdá, drobivá, prostě se nespojila a nebyla k umíchání. Nebýt u toho můj přítel, tak si řeknu, že jsem blbá a neumím vážit ;0)
Jsem evidentně talent ;0) Ale ne, vždy nejsem takový expert ....
Sporák mám plynový.

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, včera jsem zkoušela Vaše rohlíčky, ale bohužel se mi nepovedly :-(, míchala jsem skoro půl hodiny a nic mi nezkaramelizovalo :-(, pěkně se vše spojilo, měla jsem to jak máte Vy na obrázku, jen světlé. Nevíte čím by to mohlo být?Vařila jsem v nerez hrnci a na sklokeramické desce. Děkuji.Marcela

Maryna řekl(a)...

Nemám vůbec zkušenost se sklokeramikou. Během půl hodiny se musel určitě cukr rozpustit a pokud částečně neztmavl, tak to až tolik nevadí. Nebo se po přidání strouhanky nedaly vytlačovat, po upečení se s nimi stalo co?

Anonymní řekl(a)...

Cukr se rozpustil hned :-), ale čím déle jsem to vařila, tím to bylo hustější a na konec to nešlo vytlačit(i bez přidání strouhanky), tak to letělo do koše. Dnes druhý pokus :-), zkusím obyč hrnec z Ikea.
Jinak mám Vaše stránky moc ráda :-), díky nim jsem začala péct i z kynutého těsta.

Anonymní řekl(a)...

Moc prosím o pomoc s krémem - nevím co jsem udělala špatně, máslo jsem rozpustila ve vodní lázni s kakaem, přidala cukr, začla míchat, ovšem pak se stalo to že mám uprostřed čokoládovou hmotu, která je ale zkraje oblitá tukem - to asi není správně co? Co s tím prosím???

Maryna řekl(a)...

Dobrý den, je to popsané v receptu. Krém se propojí až během šlehání, nejdříve ovšem musí trochu ztuhnout.

Anonymní řekl(a)...

Maryno, děkuji - já jsem to špatně pochopila - dle receptu jsem myslela že to má prostě trošku stuhnout celé, ne že se mi část másla odpojí ;-) A máte pravdu - když máso stuhlo, promíchala jsem, našlehala a ok. Jen tedy na celou vráku mi to nestačilo a krém byl docela řídký na můj vkus - nikdy jsem ale takový nedělala, je to vpořádku prosím?

Maryna řekl(a)...

Pokud je řídký, tak dát ještě vychladit a znovu šlehat. Krém má konzistenci klasického máslového krému.

Anonymní řekl(a)...

Jasně, tak to byl asi opravdu ještě málo studený - já ho nechala vychladnout jen tak, že mis tuhlo co máslo. Příště nechám déle - určitě ještě letos budu dělat. Moc děkuji za recept - jsou vynikající!!!