neděle 30. října 2011

Pani Walewska




Sedm hříšně dobrých vrstev - sladké bezé s mandlemi, křehké těsto, lehký pudingovo-máslový krém a nakyslý černorybízový džem. U mě osobně vyvolává nejeden smrtelný hřích! V Polsku je tento dezert pojmenovaný po milence císaře Napoleona paní Walewské. Nikde se mi ovšem nepodařilo vypátrat, jak s ní souvisí. Říkají mu také “pychotka” což úplně dokonale vystihuje pocit, který prožíváte hned po prvním soustu. Pychotka je laskomina! Inspirace z Moich wypieków.

Těsto
500 g hladké mouky
80 g moučkového cukru
200 g změklého másla
6 vajec
1½ lžičky kypřícího prášku do pečiva
300 g krupicového cukru
1 lžíce bramborového škrobu
450 g černorybízového džemu
120 g mandlových plátků
špetka soli


Z hladké mouky, moučkového cukru, másla, kypřícího prášku a 6 žloutků vypracujeme těsto. Rozdělíme jej na dvě půlky, každou zabalíme do potravinářské folie a necháme vychladit 30 minut v ledničce.

Z bílků a špetky soli ušleháme pevný sníh, postupně po lžících do něj zašleháme krupicový cukr tak, aby vznikl lesklý hutný sníh. Nakonec do něj zašleháme lžíci bramborového škrobu.

Dvě stejně velké dortové formy o průměru 28 cm nebo dva vyšší plechy o rozměrech 33 x 25 cm vyložíme pečicím papírem. Do každé formy na dno rozmačkáme prsty křehké těsto, to potřeme kyselou marmeládou (nejlépe z černého rybízu). Na marmeládu opatrně rozetřeme bílkový sníh, který posypeme mandlemi.

Pečeme 40 minut v troubě předehřáté na 170°C, u horkovzdušné 160°C. Pokud nemáte dvě stejné formy, můžete péct každý korpus zvlášť. Bílky si v tom případě ušlehejte na každou část zvlášť, aby se při čekání na volnou formu neroztekly.

Krém
500 ml mléka
30 g hladké mouky
20 g bramborového škrobu

2 žloutky (bílky nevyhazujte, můžete je zamrazit a použít později na bílkové pečivo)
50 g třtinového cukru
semínka z ½ vanilkového lusku
200 g másla


Polovinu mléka svaříme se semínky z vanilkového lusku a třtinovým cukrem. Jak dostat semínka z vanilkového lusku zjistíte třeba zde. Druhou polovinu mléka ušleháme se žloutky, moukou a škrobem. Tuto směs přilijeme za stálého míchání k vroucímu mléku s vanilkou. Vaříme, dokud nevznikne hustý puding. Přikryjeme potravinářskou folií, aby nevznikl na povrchu škraloup, a necháme úplně vychladnout.

V misce nebo robotu rozmícháme máslo a za stálého šlehání k němu přidáváme po lžících vychladlý puding. Šleháme cca 10 minut, dokud nevznikne hladký krém.

Na jednu vrstvu upečeného korpusu natřeme všechen krém a přikryjeme druhým korpusem. Necháme minimálně 3 hodiny vychladit v ledničce. Nejlépe chutná až následující den, pořádně odležený.

Update 6. 8. 2012




22 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Tak tenhle dort Mary přivezla, když se přijela podívat na moje "čerstvé" miminko a musím říct, že jsem asi nikdy nejedla tak vynikající dezert. Sladký a jemný krém spojený s kyselkavou marmeládou, křehoučký a rozsýpavý korpus - no prostě pohádka!!!

Maryna řekl(a)...

Díky, díky! Snad si pošmákla i malá.

Anonymní řekl(a)...

Tak tenhle dortík je buono,buono buono. No prostě paráda, lahodný,lehký,né moc sladký přesně akorát.Všem vám ho můžu doporučit,naše rodinka se do něho zbláznila. No musím se přiznat poprvé se mi hodně usušilo těsto a bylo to velmi tvrdé ale už jsem to vychytala a dělám slabší vrstvu těsta -(mam menší formu) a je dokonalý. Určitě ho všichni zkuste je do dobrota.Vypadá pracně,ale není to tak zlé.Doporučuji větší vrstvu marmelády - nejlépe s celým rybízem a je to dokonalé. Díky Mary za tyhle dobroty ale zachvíli asi neprojdu dveřmi do baráku :-)

Maryna řekl(a)...

Děkuji!

Anonymní řekl(a)...

taky jsem pekla tento dortík,ale těsto mam taky dost vysušené a tvrdé a to jsem pekla jenom asi 20minut tak to píšou na jiných stránkách ale možná to tak má být,jina nevím jak bych to mohla ještě vychytat, tak poradte děkuji

Anonymní řekl(a)...

takže vyzkoušeno dortík je výborný ele šel špatně krájet těsto by mohlo být měkší

Anonymní řekl(a)...

Vynikající...tento dezert 100% splnil má očekávání. Jediné do mi působilo trochu potíže bylo přendání druhé vrstvy na krém - trochu mi popraskalo křehké těsto...na chuti to ovšem nic nemění.

danishek řekl(a)...

Nevadí když místo bramborového škrobu použiju směs bramborového a kukuřičného? Samotný bramborový jsem nesehnala :( Díky!

Maryna řekl(a)...

můžete, mělo by to být ok, ale nikdy jsem se s tímto výrobkem nesetkala

MoTeelka řekl(a)...

Tak tohle je můj první laskominový "neúspěch". Paní Walewska si mé srdce nezískala, korpus jsem měla nějaký tuhý a celkově to pro mě není dort, po kterém bych se olizovala až za ušima. Holt sto lidí, sto chutí :) Ale zamilovala jsem si ten krém a později jsem ho dělala na vanilkové cupcaky. Akorát se mi napodruhé tolik nepovedl, chuťově byl dobrý, ale konzistencí, resp. na pohled nic moc, takový nekonzistentní . Čím by to mohlo být? Málo/moc vyšlehané, nedostatečně vychlazený pudink,...?

Maryna řekl(a)...

Těsto upečené moc, pokud bylo tvrdé. Krém asi málo vyšlehané máslo. Puding musí být vychlazený a musí se zašlehávat postupně po lžících do dobře vyšlehaného másla.

Anonymní řekl(a)...

Paní Walewska se povedla... výborná, 40 min bylo pro naši troubu přesně akorát. Do těsta jsem část mouky nahradila mletými mandlemi a místo džemu spotřebovala načatý pečený čaj. Dobrotka... Díky za recept.

Maryna řekl(a)...

Mandlové křehké těsto, to už je extra frajeřinka :-) Nebylo to moc sladké s pečeným čajem?

Anonymní řekl(a)...

Mandlí byla jen troška... jen abych "vysypala pytlík" :) a pečený čaj, který jsme od někoho dostali, byl málo sladký, spíš jen kyselkavý... Takže paní W. bude určitě skvělá i příště... Ještě jednou díky za recept. Marie

Jolana řekl(a)...

....teeeeda teeeeeda teeeeda ;-) tak to je bomba. Moc nam chutna. Jsem bezlepkar,takze jsem dala mouku schar s palacinkou na obrazku. Korpus byl tim padem sussi,ale to holt bezlepkove mouky delaji. Takze priste ji dam mene a pridam asi lzicku mleka. Fantasticka chut ;-) jsem moc rada,ze jsem narazila na tvoji stranku,Maryno!!!!! Uz se tesim,az vyzkousim dalsi recepty. Budu delat manzelovi dort ke 40. Zase bez lepku. Jestli mas typ,ktery dort bych mohla udelat,aby byl nadychany, s kremem a dal se potahnout cukrarskou hmotou, budu moc rada ;-). Preji hezky vecer,Jolana

Maryna řekl(a)...

Milá Jolano, díky moc. S bezlepkovým dortem k potažení moc neporadím, s takovými věcmi nemám zkušenost. Na blogu sice mám nějaké věci bezlepkové, ale ty se k potažení nehodí – Nemesis, Čokoládový obláček a Makový s lemon curd.

Unknown řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Anonymní řekl(a)...

Milá Maryno, jste mojí velkou inspirací, ale i přesto, že už jsem toho upekla opravdu hodně, nevzpomínám si na větší zklamání než právě paní Walewska. Postup jsem dodržela, suroviny měly pokojovou teplotu, ale korpus byl přesto neuvěřitelně tvrdý, jakoby tvrdá guma. Odležení v lednici nepomáhalo, spíš byl den ode dne horší. Dort se ani nedal krájet. Vrtá mi hlavou, v čem jsem mohla udělat chybu?
Děkuji za radu a přeji hezký zbytek dne. Alena

Maryna řekl(a)...

Dobrý den, v obchodě ho peču pravidelně a tento problém nemám. Zkuste ho udělat klidně z poloviční dávky do dortové formy, vrstva těsta bude tenčí a tak to bude i křehčí.

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, v tom případě se k Vám budu muset vypravit :)) abych ochutnala originál, možná mi pak svitne, jak na to ...jen škoda, že je to ze Šumavy trochu z ruky.
Mějte se moc hezky. Alena

dervila řekl(a)...

Ahoj Maryna! Na tento dort (vôbec akékoľvek bezé) sa chystám dlho-predlho, hádam odkedy som objavila tvoj blog. Bratove narodeniny bola ideálna príležitosť a tento dort mal nenormálny úspech! Lepšiu dobrotu som nejedla! No myslím, že som ho mohla vytiahnúť z trúby skôr, ale bála som sa, že nebude spodné cesto dopečené. Predsa len bolo, len ako spomína tutok kolegyňa, rovnež som ho mala hodne tvrdé. Možno tomu pridala aj menšia tortová forma a teplovzdušná rúra (piekla som obe cesta naraz) a sestrina veľká "pomoc". Nie som si istá ako prebehla výroba krehkého cesta, sestra ma chcela prekvapiť a ušetriť robotu. Hold, radšej si privstanem a už ju ku koláčom nepustím, keby si vedela čo porobila s maslovým krémom :D Ale ja som mladšia a neskúsena, hm, ale aspoň viem, že maslo treba vopred vyšľahať a pridať naozaj vychladený puding (a dobre prevarený!!). Každopádne pani Walewska sa nepiekla naposledy! Nabudúce sa zamknem v kuchyni :)

Lenka řekl(a)...

Tak jsem vyzkoušela a je super. Podle tvých receptů se mi dort vždycky povede, a vždycky má velký úspěch. Už jsem jich dělala několik a vždycky luxusní laskomina děkuji.