pátek 23. září 2011

Polévka z pečené dýně

laskominyodmaryny

laskominyodmaryny

Zelňák je zaplavený oranžovou, to tam však nemají předvolební kampaň socani :-), ale milovníci hokaida hody. Polévku z vařené dýně jsem dělala již několikrát, ale tato krémová varianta z pečené dýně je daleko lepší a chuťově výraznější.

Suroviny
800 g dýně hokaido nebo máslové
3 lžíce olivového oleje
mořská sůl
300 ml zeleninového vývaru
100 ml sladké smetany
čerstvé zelené bylinky (rozmarýn, oregano, tymián)
6 stroužků česneku
muškátový oříšek
sůl, pepř


Dýni hokaido rozkrojíme a vydlabeme pecky. Dužinu včetně slupky nakrájíme na kostky velké 3 cm. Dýni hokaido nemusíme loupat, protože slupka tepelnou úpravou dostatečně změkne. Pokud použijeme máslovou dýni, tak ji musíme předem oloupat, její slupka je velmi tvrdá.

Pekáček nebo hlubší plech vyložíme pečicím papírem, na něj rozprostřeme dýni, kterou posolíme a pokapeme olivovým olejem a vše na plechu pořádně promícháme. Přidáme zelené bylinky a celé stroužky česneku a dáme na necelou hodinu péct do trouby předehřáté na 200°C.

Z upečené dýně odstraníme bylinky, česnek vymáčkneme ze slupky a rozmixujeme ji s teplým zeleninovým vývarem. V hrnci přivedeme dýňový krém k varu, vypneme a již bez vaření do polévky zamícháme sladkou smetanu, dokořeníme strouhaným muškátovým oříškem, solí a pepřem.

Na talíři můžeme dozdobit trochou sladké smetany, olivového oleje, dýňového oleje, kousky pečené dýně...


29 komentářů:

Klára řekl(a)...

Mňam, mňam, určitě vyzkouším, pač jsem doteď dělala vyhradně z vařené dýně, ale už jsem o tomto receptu slyšela, že je chutnější. A další výhoda je, že se nemusí loupat!

Maryna řekl(a)...

Určitě doporučuji, fakt jsem byla překvapená, že je to chuťově takový rozdíl. Hokaido nemusíš loupat ani když se vaří, ta slupka změkne vždy.

Vanda řekl(a)...

Hehe, tu jsem měla dneska k obědu:-)

Anonymní řekl(a)...

Ja jsem nedavno delala dynovou polevku prave z varene dyne.
Je to vlastne stejne, jen vyvar se tam da hned, pred koncem se to rozmixuje a nakonec se prida ta smetana. Seminka jsem neodstranovala, bez problemu se rozmixovaly.
Bylo to prekvapive dobre. Ale zkusim to nekdy podle tohoto receptu, kdyz rikate, jak je to chutovy rozdil.

Sylva

Maryna řekl(a)...

Sylvo, vyzkoušej a napiš, která Ti chutná víc :-) Na Maltě taky pěstují Hokaida?

Anonymní řekl(a)...

Ja se moc v tech druzich dyne nevyznam. Tady proste pestuji takove ty klasicke Halloweenove dyne, ty velike. A taky tykvicky (marrows), ktere spis pouzivam misto cukety.
Jinak kdyz jsem u zelinare kupovala tu dyni, tak me tam vsichni radili, jak mam tu polivku pripravit. Jedna pani rikala, ze do te polivky dava jeste kousek slaniny na chut. Ale to uz me prislo moc. A taky brambory. Ty jsem tam dala.

Sylva

Anonymní řekl(a)...

Pridavam k tekvici cesnak a spolu to upeciem,ostatny postup je ten isty.Polievka dostane uplne inu chut,je to narodna australska polievka :)) evaann

Maryna řekl(a)...

Děkuji za tip! Hned utíkám na trh pro hokaido, jsem zvědavá, jestli ten česnek nepřerazí moc chuť té dýně.

Maryna řekl(a)...

Tak jsem vyzkoušela péct dýni i s česnekem a je to fakt super! Děkuji.

Anonymní řekl(a)...

Ahoj, tak jsem ji podle tohoto tvého receptu dělala již poněkolikáté a stále mi všichni doma říkají:"Vynikající". Takže díky. :)
Mamka od Romana

Maryna řekl(a)...

To mě moc těší. Můžu Vám po Romanovi poslat na vyzkoušení i vynikající špagetovou dýni.

Anonymní řekl(a)...

Výborné, pečená dýně je mnohem výraznější, než vařená. Použila jsem máslovou dýni a kuřecí vývar, dochutila troškou tabaska a ozdobila zakysanou smetanou a čerstvě namletým pepřem. Polévka je naprosto vynikající.
Výborný recept, děkuji :)

Anička

Maryna řekl(a)...

To mě těší. Doporučuji i zimní krémovou, je také z pečené dýně.

minefelicite řekl(a)...

připravuji se na zítra - na dýňovou polévku a u tebe jsem věděla o tomto receptu - takže jistota !!! ♥ pěkný víkend

Maryna řekl(a)...

Tak ať se povede! :-)

Anonymní řekl(a)...

Mě se povedla, ale doma nám bohužel nechutnala, no jo 100 lidí, 100 chutí :(

Maryna řekl(a)...

Milý anonyme, jak píšeš, každý má jiné chutě :-)

Unknown řekl(a)...

Dynovou polevku delam uz nekolik let, ale vzdy z varene dyne, cibule, brambor, pak smetana. Letos jsem vyzkousela tento vas recept a uz asi jinou delat nebudu. Stacilo jak nam vcera vecer krasne vonel barak cesnekem a bylinkami, kdyz jsem to pekla :-)

Maryna řekl(a)...

Like :-)

Anonymní řekl(a)...

Hned jsem jí udělala a je výborná, máme domácí česnek i bylinky, takže už při pečení provoněla celý byt a celou dobu mixování jsem ochutnávala a ochutnávala.......

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, ty stroužky česneku rozmixujete všechny s dýní? Když nemám vlastní zeleninový vývar, nezkazím to zeleninovým bujónem? Nebo ho mám radši vynechat? Chystám se na ni spolu s trhacím chlebem :)
Díky Verča

Maryna řekl(a)...

Ano, rozmixuje se vše dohromady i s česnekem. Vývar není úplně nutný, stačí voda.

Anonymní řekl(a)...

Polévka je vynikající. Dělala jsem minulý týden z dýně hokaido a teď dělám z máslové dýně, tak jsem zvědavá jak bude chutnat tentokrát :-) Martina

Unknown řekl(a)...

Naprosto dokonalá i bez smetany! :)

Adél řekl(a)...

Dnes vyzkoušeno, výborná! :)

depony řekl(a)...

Dneska jsem dělal dle tvého receptu :)) jen místo smetany jsem dal kokosové mléko. Bylo to mňam :) díky

Unknown řekl(a)...

Super!

Any řekl(a)...

Při použití máslové dýně doporučuji místo loupání dýni rozpůlit, upéct a pak vydlabat ze slupky.

Mary řekl(a)...

Mňam,
už nikdy jinak!