čtvrtek 15. září 2011

Bezé dort s mascarpone krémem

laskominyodmaryny

laskominyodmaryny
Varianta s praženými vlašskými ořechy
Dortík pro milovníky "mániček".  Sladký, křehký, nadýchaný. Mascarpone mu dodává svěžest a lehkost. Ozdoba z kyselejšího ovoce zase chuťový kontrast. Lískové ořechy můžete nahradit i mandlemi nebo vlašskými ořechy.

Suroviny na bezé pláty
6 bílků (cca 240 g mražených bílků)
200 g krupicového cukru
100 g lískových ořechů
špetka soli
1 lžička bramborového škrobu
130 g hořké čokolády

Lískové ořechy lehce opražíme na sucho na pánvičce a zbavíme je hnědé slupky (např. třením v utěrce). Trochu prochladlé je pomeleme na jemno.

Bílky ušleháme se solí na pevný sníh, postupně k nim přisypáváme krupicový cukr. Do sněhu opatrně vařečkou zamícháme bramborový škrob a pomleté lískové ořechy.

Na dva velké plechy položíme pečicí papír, na každý nakreslíme dva kruhy o průměru cca 20 cm, celkem tedy čtyři. Bílkový sníh rozdělíme na čtyři části. Každou část rozetřeme na jeden kruh. Kruhy nemusí být úplně dokonalé, o to zajímavěji potom bude vypadat výsledek. Pokud se nám na plech vejde pouze jeden kruh, musíme bílkový sníh ušlehat pouze z poloviční dávky a v jedné várce upéct pouze dva pláty. Bílkový sníh totiž nemůže stát dlouho ušlehaný, na další várku si tedy musíme ušlehat nový.

Bílkové pláty před pečením
Pečeme v troubě předehřáté na 140°C bez horkovzduchu asi 50 minut.

Čokoládu rozpustíme ve vodní lázni a potřeme jí všechny čtyři upečené pláty. Vložíme do ledničky vychladit. Během chlazení si připravíme krém.

Mascarpone krém
250 g mascarpone
300 ml smetany na šlehání
50 g hořké čokolády
2 lžíce moučkového cukru

Čokoládu nastrouháme na větší kousky. Mascarpone i smetana musí být dobře vychlazené. Dáme je spolu s cukrem do mísy a vyšleháme z nich hladký krém. Nejdříve zapneme šlehač na malou rychlost, po minutě zvýšíme na plnou rychlost, šleháme cca 2 minuty až bude krém téměř vyšlehaný, snížíme rychlost opět na nízkou a krém došleháme, aby byl dostatečně pevný, ale nepřešlehal se. Do krému zamícháme čokoládu.

Krém si rozdělíme na čtyři části, každou potřeme jeden bílkový plát. Pláty položíme na sebe, tak aby nahoře byla vrstva krému.

Dort ozdobíme například nasekanými ořechy, nastrouhanou čokoládou, nasekanou tyčinkou Snickers nebo ovocem. Necháme dvě hodiny vychladit v ledničce.

laskominyodmaryny
Lískovooříšková varianta ozdobená tyčinkou Snickers
laskominyodmaryny
Lískovooříšková varianta ozdobená tyčinkou Snickers a granátovým jablkem
laskominyodmaryny




40 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Přímo rajská dobrota. Takovou bych si prosila k narozeninám.

Pája řekl(a)...

Chci, chci, chci ochutnat. Proč si vždy otevřu recept, který obsahuje něco, při tvorbě čehož jsem už jednou pohořela. Proč.

Anonymní řekl(a)...

velmi chutné!! a se zrníčky granátového jablka nemá chybu, díky Mary!!

Maryna řekl(a)...

Sic nevím komu, ale také děkuji.

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den,
Mohu se prosím zeptat, jestli je možné zaměnit lískové oříšky za vlašské ? Děkuji :)

Anonymní řekl(a)...

Omlouvám se za hloupý dotaz, ono je t tam uvedeno :D

Maryna řekl(a)...

Můžete tam dát i mandle, určitě to bude také dobré.

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den paní Maryno, máte skvělé recepty:-)) nic lepšího jsem zatím nejedli.
Prosím Vás můžu zmrazit Bezé dort nebo mi vydrží zabalený ve folii do neděle v lednici? Pekla jsem ho dnes, pak už nebudu mít čas.
Díky za odpověď a skvělé nápady.-))
S pozdravem Alena B.

Maryna řekl(a)...

Dobrý den, se zamražováním nemám bohužel vůbec zkušenost, tak neporadím. Dort bych řekla, že vydrží tak max 3 dny, nejlepší je tak půl den až jeden den odležený.

Anonymní řekl(a)...

Tento dortík je u dětí ve velké oblibě a tak jsem ho dělala opakovaně. Proto přidávám vychytávky pro začinájící pekařky. Daleko lépe se zapracovává škrob když se smíchá s ořechy a směs se přidá do našlehaného sněhu.
Pokaždé jsem se snažila po upečení sundat korpusy z pečícího papíru a většinou se moc nedařilo, je lepší nechat na plechu, natřít čokoládou z vrchu a nechat pořádně vychladit, pak to jde dolů samo :-)).
Luca

Maryna řekl(a)...

Děkuji za skvělé doplnění, někdy mi takové drobné detaily unikají.

Jo řekl(a)...

Tak jsem se nakonec odhodlala a po měsících slintání nad Tvými příspěvky jsem se pustila právě do tohoto dortu. Pekla jsem mamče k svátku. Máma, která váží necelých padesát kilo a na sladkosti a jídlo celkově si zrovna nepotrpí, spořádala na posezení dva kusy a nakonec jsem jí načapala večer, jak se láduje lžící poslední čtvrtinkou.
Děkuju, je vážně báječnej! :))

Maryna řekl(a)...

:-) Díky

Anonymní řekl(a)...

Už jsem dělala několik receptů podle Vás (na dort Paní Waleska však žádný nemá), jsou opravdu dokonalé a ráda bych se pustila do tohoto....chtěla bych se ale zeptat, zda se třeba dva pláty nemůžou potřít čokoládou a zbylé dva pláty zase třeba nějakou pikantní marmeládou...myslíte, že by to také mohlo chutnat a šlo by to?

Maryna řekl(a)...

Myslím, že by to šlo. Úplně dolů dejte plát potřeny čokoládou, protože ta ten sněhový korpus zpevní, tak ať je základna dortu stabilní. Díky marmeládě bílkový korpus rychleji změkne, proto podávat asi co nejdříve po dokončení.

Anonymní řekl(a)...

Ty pecky gran.jablka se dají koupit samostatně?

Unknown řekl(a)...

Můj první dort a hned díky Vašemu receptu bezkonkurenčně nejlepší na stole. Příští týden zkusím další, třeba Dort Raffaello :) Sice byl boj dostat upečené sněhové pláty z pečícího papíru (nakonec mi pomohla vlhká utěrka), ale přiznám se, musela jsem si jeden rozlámaný slepit čokoládou :D Díky za ten recept :)

Maryna řekl(a)...

Raffaello určitě doporučuji, nebo Pavlovy. Odlepování je občas problém, hlavně, když se pláty málo usuší nebo je nekvalitní pečicí papír. Díky.

Anonymní řekl(a)...

Tak tento dort měl ze všech, které jsem podle Vás dělala, ten největší úspěch...dělala jsem ho k narozeninám své spolubydlící v Německu a všichni Němci se na něj vrhli! ;) Akorát jsem tam pozměnila pár věcí: krém jsem dělala z dvojité dávky a dala jsem do něj mléčnou, hořkou a bílou čokoládu a na každou vrstvu krému jsem dala směs z borůvek, malin a rybízu, takže se krásně propojily sladké a kyselé chutě a bylo to vyvážené....no prostě lahoda!! Zítra se jde na sushi večer, tak musím popřemýšlet, jaký bych z receptů měla vyzkoušet (nebo byste mi mohla na takový večer něco doporučit, co by mohlo být vhodné? ;) ) S pozdravem z Heidelbergu Bára

Maryna řekl(a)...

Ou, to musela být krása a dobrota, nebyla by i fotka. K sushi moc nevím. Co třeba citronový koláč s rozmarýnem, není hutný a chuťově zajimavý http://www.laskominyodmaryny.cz/2013/04/citronovy-kolac-s-rozmarynem.html

Anonymní řekl(a)...

ráda pošlu, ale nevím kam a jak:) .....a nakonec jsem k sushi dělala naprosto se nehodící ale přesto vynikající karamelový cheesecake s borůvkami ;)

Maryna řekl(a)...

Třeba na mail maryna(zavináč)laskominyodmaryny.cz nebo na FB stránku se dá také vložit. Díky

Anonymní řekl(a)...

úžasný recept, už jsem vyzkoušela a velká spokojenost, všichni co nejí sladké ho snedli do posledního drobečku :-) vcera jsem delala po druhé a bohužel jsem měla obdobný problém s odlepením od pečícího papíru, i přesto že jsem sušila dost dlouho, když se plát málo vysuší, je to znát chuti? peču ho totiž jako dárek a nebudu mít šanci to ve finále ochutnat :-)

Maryna řekl(a)...

Když se plát málo vysuší, tak se s ním hlavně špatně manipuluje, protože není úplně tuhý a pevný.

Anonymní řekl(a)...

díky za tip, právě se peru s tím, že mi nejdou korpusy sundat z papíru. :)) vyzkouším. :)

Káťa řekl(a)...

jak na to v horkovzdušné troubě?:) díky

Maryna řekl(a)...

Stačí nezapnout ventilátor.

Anonymní řekl(a)...

Dobry vecer Maryno.Vase recepty jsou uuuzaaasne!!!A jen maly dotaz,kdyz delam mascarpone krem,nemusim davat ztuzovac slehacky?Dekuji.

Maryna řekl(a)...

Dobrý den, děkuji za pochvalu. Ztužovač k mascarpone nedávejte, bylo by to zbytečné, krém vydrží i dva dny.

Jana řekl(a)...

naprosto uzasny! jen bych spodni plat jen pocakala cokoladou, takhle nezmekl a v podstate nesel moc ukrojit :-) taky nam tam nesedla ta tycinka Snickers, strasne lezla do zubu, zato granatove jablko bomba :-)

Unknown řekl(a)...

Dobry den,Maryna ...uz som vyskusala mnoho Vasich receptov, vsetky vysli bezchybne, vdaka Vam za ne.Ale pri tejto torte nastal problem:)) Akonahle zamiesam orechy do bielkov, pena redne a padá.Tiez pecenie platu do takej farby a uplneho ususenia ,aby sa s nim dalo manipulovat mi trvalo raz tak dlhsie (teplovzdusna bez ventilatoru ) , vedeli by ste mi poradit,kde robim chybu ? Dakujem.

Maryna řekl(a)...

Bohužel se někdy stane, že se bílky nepodaří vyšlehat, tak jak by měly být. Navíc každá trouba peče trochu jinak. Tak je těžko poradit, co bylo špatně. Bílky po zamíchání suchých surovin nesmí moc spadnout.

Pája řekl(a)...

Trvalo mi to skoro čtyři roky. Ale přestala jsem se bát a hotovo. Povedlo se. Vaše fotografie nutí člověka péct. Kamarád zbožňuje sernik a ořechové těsto z jablečného koláče bylo báječné. Děkuji.

Maryna řekl(a)...

Taky děkuji a mám radost

Unknown řekl(a)...

Dobrý den, dneska chci tento dortík vyzkoušet, ale chtěla jsem se zeptat, mohu upéct i menší pláty a udělat miniverzi, že každý host bude mít svůj vlastní dortík? Moc děkuji za odpověď.

Maryna řekl(a)...

Samozřejmě

Gova řekl(a)...

Dort už se chladí a já už se moc těším, jak bude chutnat dětem a muži. Vypadá skvěle! Minulý pokus se nepovedl (rozlámaly se mi všechky placky). Ale teď jsem zkusila hodně vychladit a šlo to! Děkuji za recept, moc ráda podle Vás peču!

Gova řekl(a)...

Musím teda ještě přiznat malé úpravy - dělala jsem z poloviční dávky, plát jsem udělala přes celý plech a pak rozkrájela na třetiny a ty navrstvila s krémem na sebe. Jo, a ještě místo ořechů, které se mi nechtěly loupat, jsem dala kokos. Snad to bude chuťově ladit.

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, dělám už po několikáté, jen mi dortik vždy padne jak navlhne a tím i s osmi platů mám vždy poloviční výšku.

Jacqueline řekl(a)...

Dobrý recept. Moje dcera Anna byl potěšen.